‘Een goede naam vertelt waar je voor staat’

Naammaker Hans Prummel

Uitblinkers - 03-04-2017

Hoe heet jouw bedrijf? Naammaker Hans Prummel (40) heeft er ongetwijfeld een mening over. Sinds 2010 verdient hij zijn geld met het verzinnen van ijzersterke namen voor grote merken.

Wapenfeiten

Bedacht namen voor klanten als ING, UWV, Ahold, Pon Holding en BNN Vara. Schrijft een boek over namespotting dat in december verschijnt.

Wat kost je?

Rond de 100 euro per uur. Voor startups en charitatieve instellingen stel ik mijn tarief soms naar beneden bij.

Belangrijkste lessen

  • Kies voor je bedrijf een naam die in het kort vertelt wat jouw missie is.
  • Maak een merk van jezelf: zorg dat je opvalt en onderscheid jezelf.
  • Praat op social media over je vak, niet over jezelf.

Hoe word je naammaker?

Ik heb bedrijfskunde gestudeerd en kwam daarna via mijn stage bij een naambureau terecht. Daar heb ik het vak geleerd en ik ontdekte dat het heel goed bij me past. Ik heb hetzelfde werk gedaan bij een designbureau, dat later failliet ging. Op dat moment besloot ik voor mezelf te beginnen als naammaker. Achteraf gezien had ik dat misschien eerder moeten doen, maar tegelijkertijd was de tijd op dat moment echt rijp. Het faillissement van mijn werkgever bleek een blessing in disguise.

Hoe kom jij aan je klanten?

De eerste twee, drie jaar was dat een kwestie van hard werken. Heel veel zaaien. Het oogsten komt nu pas. Inmiddels komen de mensen naar mij toe. Mond-tot-mondreclame is daarvoor de belangrijkste motor. Ook ben ik online inmiddels goed zichtbaar, dat helpt. Ik heb een namespottingcompetitie in het leven geroepen en daardoor ontvang ik zo’n dertig opvallende namen per maand. De leukste, meest bijzondere inzendingen deel ik via social media zoals Facebook en Instagram. Dat levert veel aandacht op in de media; onder andere RTL Late Night en Linda besteedden er aandacht aan. Op dit moment leg ik de laatste hand aan een boek over dit over onderwerp. Het verschijnt in december.

Wat is je grootste uitdaging?

Toch het vinden van de beste naam. Dat is niet zozeer de mooiste, maar wel een naam die perfect past bij de doelstellingen van het bedrijf. De gezamenlijke brainstorm, waarin volop geassocieerd mag worden, levert een lijst op van woorden, associaties en richtingen op. Van daaruit creëer ik de naamvoorstellen en dat is toch echt een individueel proces. Van een naam of twintig gaan we naar tien en uiteindelijk naar één naam. Uiteraard check ik ook alle randvoorwaarden: is de naam nog vrij, is de domeinnaam beschikbaar?

Hoe houd je het leuk?

Door zoveel mogelijk samen te werken met andere bureaus. Een naam moet zonder vormgeving ook sterk zijn, maar soms is het handig om het wel in de vormgeving te laten zien. Dat doe ik graag met mensen die gespecialiseerd zijn in vormgeving. En natuurlijk werk ik ook samen met reclamebureaus en mensen die gespecialiseerd zijn in branding. Daarom heb ik mijn kantoor in een bedrijfsverzamelgebouw in het centrum van Amsterdam, waar ik midden tussen de creatieve ondernemers zit. Dat is goed voor de business, maar ook goed voor het sociale aspect. Van altijd thuis werken zou ik niet blij worden!

Waaraan voldoet een goede naam?

Een goede naam vertelt in het kort waar de organisatie voor staat. Dat is heel handig, want een naam is het eerste wat een potentiële klant ziet. Voor twee gefuseerde woningcorporaties in Amsterdam, AWV en Het Oosten, bedacht ik bijvoorbeeld de naam Stadsgenoot. Dat is een woord dat direct een gevoel oproept. Een ander voorbeeld van een goede naam: Instock. Dat is een restaurant/foodtruck/boek, opgezet door jonge medewerkers van Ahold om voedselverspilling op de kaart te zetten.