‘In iedere stad moet een Fietstruck rijden’

Mobiele fietsenmaker Tim Koster

Uitblinkers - 21-08-2017

Je wilt starten als fietsenmaker. Eerst maar eens een pand. Maar de huur is fors! Waarom geen bus? Goedkoper en veel flexibeler. Fietsenmaker Tim Koster (28) verruilde zijn winkel voor een opvallende Fietstruck.

Wapenfeiten

Zelfstandig sinds zijn 21e, veel media-aandacht, 200 klanten in de eerste vier maanden.

Wat is je tarief?

Mijn tarieven zijn niet hoog: bijvoorbeeld € 9 voor het plakken van een band en € 15 voor het monteren, stellen en smeren van een nieuwe ketting. Ik hanteer dezelfde tarieven als ik deed in de fietsenzaak; ik reken dus geen voorrijdkosten.

Belangrijkste lessen

  • Blijf altijd vriendelijk tegen klanten en ga vooral niet met ze in discussie, ook al ben je het totaal niet met ze eens. Je schiet er niks mee op.
  • Neem een goede boekhouder in de arm, die levert zijn geld al snel op.
  • Onderzoek of je samen met anderen kunt inkopen, dat scheelt veel geld.

Hoe word je mobiele fietsenmaker?

Toen ik volgens mijn moeder te vaak was blijven zitten, moest ik aan het werk. Ik ben bij een fietsenmaker aan de slag gegaan om van daaruit de beroepsopleiding fietstechnicus te halen. Twee jaar draaide ik de zaak, waarna ik voor mezelf begon in een garagebox. De locatie bleek niet ideaal: het was niet zo’n beste buurt en daardoor had ik veel last van klanten die klaagden over de tarieven. Mijn tactiek is: geen discussie aangaan, want dat win je toch niet. Wel houd ik vast aan de prijs op mijn website. Een betere locatie vinden was lastig, want duur. Toen bedacht ik: waarom niet vanuit een bus werken? Dat kan uit, want de kosten voor mijn bus zijn, als ik heel veel onderweg ben, ongeveer hetzelfde als de huur die ik voorheen betaalde: € 180. Die huur was zo laag omdat het een starterslocatie was, maar uiteindelijk zou ik daar toch uit moeten en ergens het volle pond gaan betalen.

Hoe kom je aan klanten?

Ik twijfelde nog of klanten dit concept wel zouden snappen, want dit bestond nog niet. Maar ik heb de stap gewaagd en daar ben ik nu heel blij mee! Ik zit nog in de opstartfase. Ik ben zo’n vier maanden bezig en ik ben niet ontevreden, maar het is wel de bedoeling dat ik meer klanten krijg. Gemiddeld acht per dag lijkt me ideaal. Die probeer ik te vinden via advertenties op Facebook en dankzij mijn opvallende bus. Ik heb ook flink geflyerd, maar ik merkte dat dat bijna niks opleverde. Ik moet het vooral hebben van mond-tot-mondreclame.

Wat is je grootste uitdaging?

Ik ga de komende maanden ervaren hoe het is om te werken in de bus. Als het echt koud wordt, zal het af en toe best wel afzien zijn. Maar dat kan ik hebben. Verder vind ik de boekhouding bijhouden het allervervelendste van voor mezelf werken. Gelukkig heb ik een goede boekhouder gevonden die een groot deel daarvan voor zijn rekening neemt. Die heeft zichzelf dankzij slimme tips en trics nu al terugverdiend!

Hoe houd je het leuk?

Naast mijn werk met de Fietstruck heb ik nog een onderneming. Samen met een vriend heb ik een online skateboardmagazine, waarvoor we regelmatig internationale skateboardevents bezoeken. Daar maken we video’s en artikelen waarmee we ons magazine vullen. Adverteerders betalen eigenlijk voor de reisjes die we maken. Zo krijg ik betaald voor mijn hobby en dat bevalt me erg goed.

Hoe ziet je ideale toekomst eruit?

Het lijkt me tof als er in de toekomst in iedere stad een Fietstruck rondrijdt. Wel via een franchisemodel, want ik wil geen mensen in dienst! Bij vorige werkgevers heb ik gezien dat dat veel stress oplevert. Sowieso wordt het lastig om een goede fietsenmaker te vinden die zoiets zelfstandig kan runnen. Maar goed, zo ver ben ik nog niet. Eerst maar eens zorgen dat mijn eigen toko optimaal draait!