‘De winkel verdubbelde mijn online omzet’

Rebecca van der Wurff, eigenaresse van (online) lingeriewinkel Pleasurements

Uitblinkers - 04-07-2017

Rebecca van der Wurff (31) was op zoek naar een spannend en mooi lingeriesetje. Die vond ze niet, dus startte ze als 23-jarige zelf een webshop. Inmiddels verkoopt ze in 85 landen, heeft ze een eigen lingeriemerk en een winkel in Amsterdam.

Wapenfeiten

Verkoopt lingerie in 85 landen. Opende in 2013 een fysieke winkel in Amsterdam en verdubbelde hiermee haar online omzet. Heeft sinds 2015 een eigen lingeriemerk.

Wat kost een setje?

Gemiddeld tussen de € 250,- en € 350,-. Maar Pleasurements verkoopt ook sets van € 2000,-. Onder mijn eigen label verkoop ik setjes tussen de € 400,- en € 700,-.

Belangrijkste lessen:

  • Zorg dat mensen niet alleen enthousiast zijn, maar ook daadwerkelijk iets kopen. Bedenk wat de toegevoegde waarde is van je product. En vraag je af hoe je mensen kunt bereiken die je product écht willen kopen.  
  • Een mooie, fysieke winkel op een prominente plek, dat is ook een stukje marketing. Het openen van de winkel heeft mijn online omzet verdubbeld.
  • Werk je met een investeerder of start je samen een bedrijf?Hoe goed de relatie ook is, laat alles vastleggen op papier. 
  • Wil je een buitenlandse markt aanspreken? En heb je buitenlandse fans op social media? Houd dan rekening met het tijdstip van je berichten.

Hoe word je een succesvolle ondernemer in de lingerie?

Mijn onderneming is begonnen vanuit een persoonlijk gemis. Ik was 23 en had voor het eerst een serieuze relatie. Toen we een jaartje samen waren, ging ik op zoek naar erotische lingeriesetjes. Het enige wat ik kon vinden, waren of hele goedkope setjes of hele degelijke setjes. Ik volgde een minor ondernemen op school en startte een webshop met mooie, erotische lingerie. Mijn toenmalige vriend kon mijn plannen deels financieren, hij werd een stille vennoot. Ik dacht er niet over na wat dat betekende. Ik had gewoon geld nodig voor de inkoop, het bouwen van een webshop en het huren van modellen en een fotograaf. Inmiddels zijn we acht jaar verder en verkoop ik in 85 landen, heb ik een eigen winkel in Amsterdam en sinds drie jaar mijn eigen lingeriemerk. Het enige waar ik spijt van heb, is dat ik de zaken met mijn toenmalige vriend niet goed op papier heb gezet. We zijn inmiddels uit elkaar en nog steeds bezig met de ontvlechting.

‘Het enige waar ik spijt van heb, is dat ik zaken niet goed op papier heb gezet'

Hoe kom je aan klanten?

Ik ben naar magazines gegaan en heb gewerkt aan mijn vindbaarheid op Google, Facebook en later Instagram. Daarna ben ik simpel gaan denken: wie zijn mijn grootste klanten en hoe kan ik ze aanspreken? Ik bedacht allerlei manieren om mijn doelgroep te bereiken, zoals samenwerking met dure hotels. Door de mooie pakketjes kwamen veel klanten terug. Ik investeerde in hele mooie verpakkingen en hoopte dat het product zichzelf zou verkopen. Er kwamen drie orders binnen van vrienden, daarna bleef het stil. In 2013 opende ik een fysieke winkel. Een mooie winkel op een prominente plek aan de Prinsengracht. Dat versterkt je concept. Al snel verdubbelde ook de online omzet. Mijn eigen merk promoot ik vooral door samen te werken met bloggers.

Wat is je grootste uitdaging?

Het ontwikkelen van een websitedesign gericht op mobiel en het uitbouwen van mijn eigen merk in andere winkels. Daarnaast wil ik Pleasurements per land uitrollen en het liefst ook fysieke winkels openen in het buitenland. Dat betekent dat ik per land ga bekijken hoe ik klanten het beste kan aanspreken. Nu richt ik mij nog op Nederland en het wereldwijde web.

Hoe houd je het leuk?

De zakelijke kant van ondernemen is niet alleen maar leuk. Maar ik zet er altijd dingen tegenover die mij energie geven, zoals een tripje naar Londen of Parijs om de nieuwste collecties te bezichtigen. Of het uitdenken van een mooie fotoshoot. Soms heb ik de intense behoefte om iets creatiefs te doen. Dus één keer in de zoveel tijd ga ik op een zondag naar de winkel en gooi ik alles om. 

 
 

Succesvolle ZZP'ers. Uitblinkers in het vak. Hoe doen ze het? Wat is hun geheim? Om de vrijdag weer een verse ZZP Uitblinker aan het woord.

Ben jij ook een ZZP Uitblinker? Meld je dan aan! We leren graag van je.