'Geef mij maar een concurrent erbij'

Bas Kruijssen, oprichter

Gratis muziek downloaden in ruil voor een tweet. Met dit idee zorgt Bas Kruijssen (37) voor een nieuwe boost in de muziekindustrie. Next steps: pretparken, festivals, restaurants en supermarkten.

Belangrijke lessen van Bas

  • Blijf kijken naar wat je doet en welke problemen je kan oplossen. Het is niet erg om je product of dienst aan te passen. Eerst profileerde Kwettr zich als online betaaldienst. Al snel merkten wij dat wij veel meer konden leveren.
  • Meten is weten! Ga niet alleen af op je onderbuikgevoel. Je weet pas of iets succesvol is als je het meet. Met succescijfers kun je ook nieuwe klanten over de streep trekken.
  • Hoe stel je het juiste team samen? Bepaal eerst waar je zelf goed in bent. Zoek daarna mensen die jou aanvullen. Als iedereen zijn eigen expertise heeft, zit je ook niet in elkaars vaarwater.

Wat doet Kwettr en hoe zijn ze daar gekomen? Dit en meer vertelt Bas in de video.

Wapenfeiten

Won de publieksprijs bij de Accenture Innovation Awards. Stond in de Innovatietop 100 van de KvK en werd derde bij de Buma Awards. Is sinds 2016 een opzichzelfstaand bedrijf met inmiddels 30.000 gebruikers per jaar.

Wat kost het?

‘Onze huidige klanten in de muziekindustrie betalen voor een abonnement. Voor 100, 300 of 500 euro per maand krijgen ze een pakket van social media transacties en rapportages. Grote pretparken en festivals betalen 0,25 euro per transactie. Het is laagdrempelig om in te stappen en als het een succes wordt, verdienen wij ook meer.’

Hoe is Kwettr ontstaan?

‘Ik werkte bij een platenmaatschappij. Daar liepen de betaalde downloads terug. Ik besloot te testen of mensen wel bereid waren te betalen met een tweet in plaats van geld. Dat werkte! Het idee: als mensen betalen met een tweet, hoeft een bedrijf minder geld uit te geven aan een socialmediacampagne. Zo sla je twee vliegen in één klap. Samen met mijn toenmalige baas en een klein team hebben wij het bedrijf verder opgebouwd. Wij zijn ons steeds meer gaan profileren als een online relatiemarketingbureau. En hebben wij ook een adviserende rol. Werkt het bijvoorbeeld beter om een campagne te starten om 10:00 uur of om 11:00 uur? En laat je gebruikers een selfie maken of meedoen met een quiz? Dat is een kwestie van je data goed analyseren.’

'Blijf kijken naar welk probleem je voor je klant kunt oplossen. Pas daar je product op aan én je branding.'

Wie zijn je klanten?

‘Wij werken veel voor buitenlandse artiesten, maar dit jaar gaan wij onze markt uitbreiden. Mijn ideale klant is De Efteling. Stel: je staat in de rij voor een attractie en zet een selfie op Instagram, dan ontvang je een bon voor een gratis ijsje. Maar ook voor restaurants en supermarkten is onze service interessant. Plaats je een foto van je hoofdgerecht op Instagram met een positief verhaaltje, dan krijg je korting op je rekening.’

Wat moeten ondernemers leren van social media?

'Je hoort ondernemers vaak zeggen: we moeten iets met social media. Maar dat 'iets met social media' hangt enorm af van de doelgroep en je boodschap. Scheer niet alles over één kam. Bedenk eerst waar je doelgroep zich bevindt voor je overgaat tot actie. Wil je de jeugd bereiken? Ga dan voor Snapchat. De oudere doelgroep is weer een stuk actiever op Facebook.’

Zo kreeg juriste Charlotte Meindersma meer klanten via social media

Hoe zie je de toekomst?

‘Wij focussen ons nu op live communicatie tijdens live-optredens. Als je een club binnenkomt, krijg je een welkomstbericht. Kwettr vraagt je een selfie te posten in ruil voor een nieuwe single. De volgende stap is dit principe toepassen op grote festivals, zoals Tomorrowland. Daarna zijn restaurants, pretparken en supermarken aan de beurt. Over toekomstige concurrenten maak ik mij geen zorgen. Eerlijk gezegd zou ik het juist fijn vinden als ik er een concurrent bij krijg. Ik moet klanten altijd weer uitleggen wat Kwettr doet. Met een extra speler in de markt, krijgt het concept ook meer bekendheid. Dat is alleen maar fijn!’

Meer Uitblinkers

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.