'Succes is maakbaar. Stel grote doelen!'

Keynote speaker Igor Beuker

Uitblinkers - 05-01-2017

Igor Beuker (46) loodst bedrijven door het 'digitaal Darwinisme-tijdperk' en voorkomt dat ze de volgende V&D worden.

Als zelfs Heineken, Amazon en Coca-Cola naar je visie vragen, doe je iets goed als spreker en marketingstrateeg. Zijn motto: stel hele grote doelen. 'Dan houd je ook bij problemen zicht op dat ene doel en ga je nooit zwabberen'.

Beroep

Spreker, trendwatcher, ondernemer

Wapenfeiten

Award-winning marketingstrateeg, 1.000 keynotes en trendwatcher voor Fortune 500-bedrijven.

Lieg je wel eens?

Nee! Mijn succes als spreker dank ik aan mijn passie, authenticiteit en de ongezouten waarheid.

Grootste stommiteit?

Ik ben ongeduldig en soms te oprecht. Maar ach, alles draait om progressie, zegt Louis van Gaal.

Hoeveel ben je waard per uur?

4.000 euro tot 12.000 euro per optreden is een gangbaar tarief voor een professioneel spreker. Als consultant reken ik 300 euro per uur. Doceren doe ik voor een rol drop en een gevulde koek.

Waarom zou iedereen jou moeten kennen?

Ik loods merken veilig door het tijdperk van digitaal Darwinisme en voorkom dat ze de volgende V&D worden. Ik bespaar merken miljoenen per jaar aan marketing of ontwerp een trendgedreven innovatiestrategie die zorgt voor exponentiele groei.

Wie moet er absoluut eens een kop koffie met jou gaan drinken?

Jack Ma, visionair, superondernemer en oprichter van ’s werelds meest vernieuwende retailplatform Alibaba. Met mijn Amazon-ervaring kan hij Alibaba laten groeien in de Verenigde Staten.

Goed in?

Mijn keynote-beoordelingen en reacties op Twitter bekijk ik met gepaste trots. De woorden insightful, inspirational, motivational, great energy en charisma komen in veel tweets terug. Is dat goed? Nee, ik heb het echt cadeau gekregen. Gewoon met veel mazzel meegekregen in m’n DNA.

Belangrijkste les?

Ik moet de gezonde ‘wedstrijdspanning’ in mijn buik blijven voelen voordat ik ga spreken. Als ik door de gordijnen kijk en ik voel geen zenuwen meer, dan stop ik.

Wat maakt jou de beste?

Ik ben een mix tussen ’corporate’ en ‘street smart’ en kan daardoor goed bruggen slaan. Ook voel ik vaak waar de trends, technologie en veranderend consumentengedrag heen gaan. Ik heb een onverklaarbaar zesde zintuig ontwikkeld voor digitale transformatie en vernieuwende businessmodellen. Ik kan als geen ander de businesskansen van de 21e eeuw verzilveren voor merken.

Je hebt al 1.000 keynotes gegeven. Hoe ben je gekomen waar je nu bent?

Door hele grote doelen te stellen. Wil je naar de top, dan moet je ambitie hebben. Als je grote doelen stelt, houd je ook bij problemen altijd je focus op dat doel. En dat voorkomt dat je gaat zwabberen.

'Ik doe alles uit passie en frustratie. Geld is bijzaak'

Hoe word je dat eigenlijk, een spreker?

Ik werd op m’n 20e uit het profvoetbal geschopt. Letterlijk en figuurlijk. Ik speelde al jaren bij AZ en had drie seizoenen achtereen in de UEFA Jeugd en Jong Oranje gespeeld. Ik was verzot op het spel maar had een bloedhekel aan ‘het wereldje’ en had een te rebelse mentaliteit. Mislukte profvoetballers konden bij AZ twee dingen doen: Frisia Financieringen verkopen voor Dirk Scheringa of helemaal oprotten. Ik koos voor het laatste en kwam in de sportmarketing terecht. Door toeval ben ik chief marketing officer geworden bij TeliaSonera, een beursgenoteerde Scandinavische telecomprovider. Later vervulde ik die rol bij een paar soortgelijke bedrijven. In 2003 ging ik ondernemen en in 2008 verkocht ik mijn drie mediabureaus aan WPP GroupM. In 2012 zwaaide ik af om me fulltime bezig te houden met professioneel spreken. Dat vond ik al tien jaar geweldig om te doen en ik wilde meer.

Hoe houd je het leuk?

Dat doet deze derde industriële revolutie voor me. De enige constante in dit tijdperk is verandering en dat vind ik heerlijk. Iedereen wil innoveren maar niemand wil veranderen. Nou, ik wel. Zo blijft ook mijn passie en plezier aangewakkerd, want geen dag is hetzelfde in de wereld van marketing, innovatie, startups, exponentiele groeiers en bizarre overnames. Het is een betaalde hobby. Leuker dan dit wordt het niet.

En het verdient goed.

Ik doe alles uit passie en frustratie. Dat zijn mijn drijfveren. Geld is bijzaak. Als je een goed track record hebt, goede reviews haalt en stoelen vult, dan is 4.000 euro tot 12.000 euro een gangbaar tarief. Dat is wel afhankelijk van het event en het land. Maar vergis je niet. Ik spreek veel intercontinentaal, ben soms vijf dagen weg en kom thuis met een flinke jetlag. Nog even los van de dagen voorbereiding, want ik maak iedere keynote op maat.

Je spreekt veel intercontinentaal. Is dat anders?

De events in het buitenland zijn vaak groter, met veel aanwezige media, duizenden deelnemers en hoge recettes. Dus organisatoren trekken onafhankelijke topsprekers aan, want content is koning. Men snapt wel dat deelnemers tickets, hotels en vluchten betalen en drie dagen van hun werk weg zijn. Logisch dat ze een top line-up willen hebben en geen lopende advertoritals. In het buitenland worden sprekers met egards behandeld en is onderhandelen over gages not done.

Wat doe je over tien jaar?

Dan spreek ik nog, help ik merken met trendforecasts, geef ik nog les op Nyenrode, maak ik vlogs en schrijf ik een boek. En al veel eerder maak ik een goede tv-show en een magazine over de digitale revolutie en een paar pakkende internationale documentaires over technologie en veranderend consumentengedrag.