‘Ga voor langer lopende trajecten’

Eigenaar zakelijkgroeien.nl Jasper Runneboom

Uitblinkers - 21-08-2017

Bij de opstart van zijn bedrijf ontdekte Jasper Runneboom (34) de kracht van online marketing. Hij maakte een eigen platform, zakelijkgroeien.nl, dat al snel duizenden bezoekers uit de gewenste doelgroep trok. ‘Ik merkte dat ik best goed ben in het bedenken van concepten.’

Wapenfeiten

Eigenaar van zakelijkgroeien.nl dat maandelijks bezocht wordt door meer dan 10.000 ondernemers, organiseert evenementen voor 200 ondernemers.

Wat is je tarief?

Dat varieert van wat partijen willen, van 100 tot 2500 euro per traject. Daarvoor krijgen ze aandacht op de website, in mailings en op mijn social media-kanalen. Dit gebeurt vanuit een helder concept, afgestemd op hun product.

Belangrijkste lessen

  • Maak een kort, helder plan voor jezelf, waarin staat wat je wilt bereiken, wat je gaat doen, wat je vraagt voor je diensten of producten, hoeveel klanten je nodig hebt om voldoende omzet te behalen, wat je gaat doen om je doelen te bereiken.
  • Probeer zoveel mogelijk werkzaamheden in systemen te vatten. Bijvoorbeeld: ik besteed één keer per week tijd aan acquisitie, op die en die manier, met dit belscript. Zo maak je het makkelijker voor jezelf.
  • Maak je verdienmodel zo, dat je niet iedere maand opnieuw bezig hoeft te zijn met het binnenhalen van opdrachten. Ga voor trajecten die langer lopen.

Ik probeer het contact met bestaande relaties goed te onderhouden. Anders vergeet je soms wie je allemaal kent, terwijl daar juist hele mooie kansen kunnen liggen.

Hoe werd je eigenaar van zakelijkgroeien.nl?

Ik werkte bij de Kamer van Koophandel, maar had al langer plannen om voor mezelf te beginnen. Ik heb altijd veel ideeën en plannen maar in loondienst heb je niet altijd de vrijheid om die uit te voeren. Het moet ook maar net passen binnen het bedrijf. Ik dacht: als ik bij de KvK werk, zit ik in ieder geval dicht bij het vuur. Bovendien had ik daar de mogelijkheid om parttime te werken, zodat ik naast mijn baan alvast kon gaan werken aan mijn bedrijf. Voor het bedrijf waar ik in eerste instantie mee aan de slag ging, verdiepte ik me in online marketing. Daar wilde ik graag mee experimenteren en daarom startte ik met zzpagenda.nl, de voorloper van zakelijkgroeien.nl. Het is een platform waarmee ik zzp’ers verbinding, training, kennis en ondersteuning bied, waardoor ze kunnen groeien. Het bedrijf kwam uiteindelijk niet van de grond, maar het online platform werd steeds groter en leuker. Ik merkte dat ik best goed ben in het bedenken van een concept en de online vertaling daarvan. Die vaardigheden zet ik ook in voor andere bedrijven. Ook heb ik een eigen training ontwikkeld over onlinestrategie.

Hoe kom je aan klanten?

Vaak komen ze zelf naar me toe, maar ik steek er ook veel tijd in. Ik krijg veel informatie-aanvragen binnen via mijn website en die mensen bel ik na om te onderzoeken of ik iets voor hen kan betekenen. Ik merk dat veel mensen het interessant vinden, maar uiteindelijk blijven dingen liggen vanwege tijdgebrek of andere prioriteiten. Verder probeer ik het contact met bestaande relaties goed te onderhouden. Anders vergeet je soms wie je allemaal kent, terwijl daar juist hele mooie kansen kunnen liggen.

Wat is je grootste uitdaging?

De nieuwe naam van mijn platform, zakelijkgroeien.nl, nog krachtiger in de markt zetten. ZZP Agenda dekte de lading niet meer, vandaar de keuze voor deze nieuwe naam. Maar ik moet er natuurlijk wel voor zorgen dat die naam bij de doelgroep tussen de oren komt. Ik heb hiervoor een video opgenomen en het gedeeld in mijn netwerk. De naam is nog maar net veranderd, dus ik ben heel benieuwd hoe het opgepakt wordt. Verder vind ik het stellen van prioriteiten best lastig. Er moet zoveel gebeuren en eigenlijk is het allemaal belangrijk: klanten nabellen, de boekhouding, de website up-to-date houden, enzovoorts.

Hoe houd je het leuk?

Door zo veel mogelijk dingen te doen die ik eigenlijk niet goed durf. Een nieuwe workshop geven vind ik bijvoorbeeld best spannend, maar het zorgt er wel voor dat ik mijn grenzen verleg. Nieuwe dingen doen schudt me wakker en daagt me uit. Ik krijg er energie van en die energie heb ik nodig om de flow erin te houden.

 
 

Word jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je. 

 
 
 
 

Meer Uitblinkers