'Aarzel niet te lang over een nieuwe klus'

Interim-secretaresse Vivi Tummers

Uitblinkers - 2016-10-17

Overspeel je hand niet, lijkt de boodschap van Vivi Tummers. 'Werk hard, pak meteen het probleem aan en besef dat je er voor het bedrijf bent.' Gevolg: elke opdrachtgever vraagt of ze in vaste dienst wil komen. Haar antwoord: 'Nee!'

Beroep

Interim-secretaresse en personal assistant.

Wapenfeiten

Gewerkt voor SBS6, Van Gogh Museum, BNR, et cetera.

Lieg je wel eens?

Alleen als de baas erom vraagt!

Grootste stommiteit?

Te lang wachten op een antwoord of een klus doorgaat en daardoor andere klussen aan me voorbij laten gaan.

Hoeveel ben je waard per uur?

Afhankelijk van het project, ergens tussen de € 50 en € 80. Belangrijker: tot nu toe krijg ik steevast een baan aangeboden na mijn interim-periode.

Waarom zou iedereen jou moeten kennen?

Omdat iedereen ooit gaat meemaken dat ze opeens een direct inzetbare assistent nodig hebben. Dan is het handig als je mijn nummer hebt.

Wie moet er absoluut eens een kop koffie met jou gaan drinken?

Lodewijk Asscher. Het lijkt alsof hij zzp'ers ziet als een groeiend probleem. Maar juist hij kan richting geven aan deze groeiende manier van werken.

Goed in?

Snel aanpassen, snel orde op zaken stellen.

Belangrijkste les?

Als interimmer moet je er echt voor het bedrijf zitten. Niet voor jezelf.

Wat maakt jou de beste?

Goede vraag. Vaak ligt er een direct 'vraagstuk' dat ik meteen oppak. Snel, rustig, doortastend. Opdrachtgevers weten dat. Ik pas me snel en makkelijk aan aan hun werkwijze. Ook al is dat niet de mijne.

Maar gaat dat dan niet tegen je principes in?

Een andere werkwijze? Nee. Je moet als interim-secretaresse je plek kennen. Je zit er voor het bedrijf, niet voor jezelf. En ik breng echt wel mijn ideeën in. Maar ik dring ze niet op. Wel put ik uit mijn jarenlange ervaring. Uiteindelijk gaan in alle organisaties min of meer dezelfde zaken mis.

'Mijn lol? Dat ik steeds rommel aantref, maar het netjes achterlaat.'

Je had eerst een eigen winkel, nu ben je zzp'er. Vertel.

Na verschillende banen in loondienst wilde ik voor mezelf beginnen. Met een vriendin begon ik een Oil & Vinegar. Hartstikke leuk, maar het leverde uiteindelijk toch te weinig op. Daarna verkocht ik kerstpakketten in een webshop. Maar dat werd me toch te eenzaam. En toen kwam het verzoek of ik tijdelijk als officemanager wilde werken. Wat bleek: interimmen is ideaal voor mij! Steeds een nieuw bedrijf en nieuwe werkzaamheden, maar altijd orde op zaken stellen en het netjes achterlaten voor de mensen na mij. Ik vind dat zó leuk!

Wat kost jij?

Eh, moet ik dat zeggen? Nou ja, zo verrassend is dat ook niet, de tarieven voor interim-secretaresses zijn redelijk uitgekristalliseerd. Ze liggen meestal rond de € 60. Hangt ook af van de duur van de klus en de intensiteit. Als je voor een langere periode een paar dagen in de week wordt ingehuurd, is het lastiger die andere uren in zo'n week te vullen. Dus dan vraag je iets meer. Tot nu toe ben ik blijkbaar altijd waard geweest wat de opdrachtgever in mij wilde investeren, want ik krijg steevast een vaste baan aangeboden aan het eind van mijn interim-periode.

Wat zouden andere zzp'ers van jou kunnen leren?

Ik heb een keer te lang op een antwoord gewacht of een klus wel of niet door zou gaan. Daardoor liet ik andere aanvragen lopen. Uiteindelijk ging de klus niet door. Dat voelde als een soort straf voor mijn loyaliteit aan die ene opdrachtgever. Ik heb wel geleerd dat je daarin duidelijker en zakelijker moet zijn. Niet dralen.

Hoe houd je je werk leuk?

Simpel, doordat opdrachten veranderen. Daardoor heb ik vaak geen ergernissen over een bedrijf. Ik ben toch weer weg na een paar maanden.

Dat betekent ook vaak afscheid nemen

Klopt, dat is minder leuk. Daar staat tegenover dat ik bovengemiddeld veel oud-collega's heb. Met wie ik nog steeds contact heb. Bijkomend voordeel is dat ik zo ook weer aan nieuwe contacten en projecten kom. Ik heb nog nooit echt moeite gedaan voor een nieuwe opdracht. Onlangs had ik zelfs acht mogelijke vervolgopdrachten waar ik uit kon kiezen.

Ook met de nieuwe regels, de wet DBA die de VAR heeft vervangen?

Ik merk inderdaad dat werkgevers voorzichtiger zijn geworden. Maar ik twijfel er niet aan dat het vanzelf weer goed komt.

Je wilt graag een kop koffie drinken met Lodewijk Asscher. Waarom?

Het rare is: in zijn Amsterdamtijd had hij een interim-secretaresse. Een zzp'er. Maar als ik hem hoor, lijkt het alsof hij zzp'ers als een groeiend probleem ziet. Terwijl Lodewijk Asscher juist een kans heeft om nu een nieuwe manier van werken vorm te geven. Een manier van werken die effectiever is, die efficiënter is, die flexibeler is. Met mensen die bereid zijn risico's te lopen. En die, doordat zij zelfstandig ondernemer zijn, vaak veel gemotiveerder zijn.

Hoe blijf je scherp?

Ik probeer te blijven vernieuwen, ook in mijn werk. Dat is nodig, want wie zegt dat opdrachtgevers over tien jaar nog op mij zitten te wachten? Ideeën heb ik altijd genoeg, dat is het probleem niet. Zo loop ik al een tijdje met het idee om een recruitmentbureau op te zetten voor officemanagers. Dat bedacht ik toen ik uit al die opdrachten kon kiezen. Het lijkt me geweldig om een bedrijf te helpen aan een topkandidaat en tegelijkertijd een vriendin of goede bekende een mooie klus aan te bieden.

Waar doe je het uiteindelijk voor?

Er moet natuurlijk iedere dag weer brood op de plank komen. En ik heb een arbeidsongeschiktheidsverzekering, want als er iets gebeurt moet het voor mijn gezin financieel gezien wel goed geregeld zijn. Met mijn pensioen moet ik nodig eens aan de gang… Mijn toekomstdroom is om ooit in een soort compound in Spanje te wonen. Niet alleen met mijn man, maar met al onze vrienden in huisjes om ons heen. Genieten van het mooie leven en vooral heel veel lol hebben met elkaar. Geweldig lijkt me dat!