Netflix voor Bloemschikken

Lilian Brouns, eigenaresse LiliVerde

Online video’s aanbieden tegen abonnementskosten? Niet veel mensen durven dat aan. Lilian Brouns (54) wel! Na drie jaar betalen honderden vrouwen elke maand om haar bloemschikvideo’s te bekijken.

Belangrijke lessen van Lilian

  • Verken je concurrenten voordat je aan de slag gaat. Is de concurrentie te groot? Verander je concept.
  • Bekijk altijd je socialmediastatistieken om te achterhalen op welk tijdstip en op welke dag een bericht het beste scoort.
  • Potentiële klanten betalen ze alleen als ze weten wat ze krijgen. Laat ze bijvoorbeeld een gratis welkomstvideo bekijken in ruil voor een e-mailadres. 
  • Werk met seizoensaanbiedingen. Voor veel mensen voelt dit als een 'once in a lifetime opportunity'.

Hoe heeft Lilian Brouns LiliVerde op de markt gebracht? Ze vertelt het in de video.

Wapenfeiten

Runt het grootste Nederlandse platform voor bloemschikken. Verdient haar geld met online video’s, heeft honderden betaalde abonnees en meer dan 10.000 Facebookvolgers.

Wat kost het?

'De kosten variëren van € 2,95,- tot € 4,95,- per maand, afhankelijk van de duur van het abonnement.'

Hoe is het idee ontstaan?

‘Ik gaf bloemschikworkshops. De aanvragen bleven maar groeien. Om meer mensen in één keer te bereiken, besloot ik online video’s te maken. Ik wist meteen dat ik ze betaald wilde aanbieden, anders is het niet rendabel. Het werd een soort Netflix-concept: abonnees krijgen toegang tot al mijn instructievideo’s. Elke maand komen er twee of drie nieuwe bij. Ik heb een berekening gemaakt van de kosten en de uren. Inmiddels is de helft van mijn omzet winst.’

'Of ik nu tien of tienduizend klanten heb, de kosten zijn gelijk. Dat is het fijne van online business.'

Hoe kom je aan klanten?

‘Om mijn bedrijf online te promoten, verspreid ik mijn bloemstukken op Pinterest, Instagram en Facebook. Op YouTube heb ik een aantal gratis video’s staan met een link naar mijn platform. Daarnaast werk ik samen met een socialmedia-expert. Inmiddels ken ik alle trucjes op Facebook; minimaal één bericht per dag en altijd met een vraag, zo lok je een reactie uit. Het is belangrijk om te weten welke posts goed scoren, daarom bekijk ik mijn socialmediastatistieken altijd zorgvuldig.'

'De meeste nieuwe klanten krijg ik door betaalde Facebookcampagnes. Tijdens kerst en Pasen wil iedereen leren bloemschikken. Dat zijn de momenten dat ik een leadcampagne doe met een gratis welkomstvideo en een actieabonnement. Worden mensen geen lid? Dan benader ik ze later opnieuw per e-mail.'

Zo komt Boy Lokhoff, oprichter Healthy Workers, aan nieuwe klanten 

Wat zijn je toekomstplannen?

‘Bloemschikken is mijn passie en het zou fantastisch zijn om nog meer bereik te generen. Hoe meer abonnees, hoe meer groei. Binnenkort willen wij de Duitse markt verkennen met nagesynchroniseerde video’s. Daarnaast ben ik op zoek naar samenwerkingen, zodat ik mijn klanten nog beter kan bedienen. Ik werk samen met een online leverancier. Als ik een nieuwe video post, zorgen zij dat alle spullen voorradig zijn. Zelf krijg ik de producten gratis. Ik ben nu op zoek naar bloemisten in Nederland met wie ik kan samenwerken, zodat onze leden de bloemen eenvoudiger kunnen aanschaffen. Voor een hobbyist moet alles makkelijk te verkrijgen zijn, anders haken ze af.’

Hoe blijf je geïnspireerd?

‘Ik volg een bloemistenopleiding in België; daar zijn ze een stuk verder dan in Nederland. Ik volg liever de beste opleiding ook al moet ik daar een stuk voor reizen. Het klinkt misschien gek, maar ik leer heel veel door kookprogramma’s op televisie. Koks geven vaak vlotte instructies en nemen de kijker goed mee.’

Zo kreeg juriste Charlotte Meindersma meer klanten via social media
Zo kreeg juriste Charlotte Meindersma meer klanten via social media

Meer Uitblinkers

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.