'Deel je kennis. Je bent je eigen kapitaal'

Trainer en expert in Didactisch Coachen Lia Voerman

Uitblinkers - 09-02-2017

Lia Voerman (61) promoveerde op het onderwerp feedback, een belangrijk element van Didactisch Coachen. Nu heeft ze de wetenschappelijke basis en een glasheldere missie: iedere docent in Nederland laten kennismaken met deze manier van coachen. ‘Ik ben ervan overtuigd dat lessen dan leuker en beter worden.’

Wapenfeiten

Maakte interventie-analyses van duizenden docenten op alle niveaus. Promoveerde op onderzoek naar het geven van feedback. Schreef er samen met partner Frans Faber het boek over: Didactisch Coachen, hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen. Ze kregen er de publieksprijsprijs voor van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), voor ‘beste vertaling naar de praktijk’.

Wat kost je?

1250 euro per dag.

Belangrijkste lessen

  • Specialiseer je. Het is beter om in één ding heel goed te worden dan alles een beetje te kunnen. Door te specialiseren win je markt.
  • Onderbouw dat wat je doet met wetenschappelijk onderzoek. Dat is makkelijker dan je misschien denkt; relevant wetenschappelijk onderzoek is niet zo moeilijk te vinden en het biedt je klanten veel meerwaarde. Ook is het dan gemakkelijker om aan te geven waar de twijfel ligt.

Jaren later promoveerde ik. Ik merk bij potentiële klanten dat dat veel vertrouwen geeft.

Hoe word je expert in didactisch coachen?

Ik heb orthopedagogiek gestudeerd. Na mijn studie kwam ik op terecht op een middelbare school, waar ik, niet gehinderd door een teveel aan kennis of ervaring, trainingen ging geven aan collega’s. Ik leerde er veel van en eigenlijk ben ik altijd blijven leren. Ik heb als trainer gewerkt bij verschillende scholen, hogescholen en later bij Universiteit Utrecht. Toen mijn dochter naar de middelbare school ging, kwam ze al snel verdrietig thuis. Het bleek te maken te hebben met de feedback van haar docent Wiskunde. Hij deed dat met de beste bedoelingen, maar het kwam bij haar verkeerd aan waardoor zij concludeerde dat het nooit wat zou worden met haar en dat vak. Toen ben ik mijn dochter bijles gaan geven. Met mijn echtgenoot, werkzaam in hetzelfde vak, besprak ik die lessen na. Dat was de start van mijn specialisatie in Didactisch Coachen en feedback. Jaren later promoveerde ik op dat onderwerp. Ik merk bij potentiële klanten dat dat veel vertrouwen geeft.

Hoe kom jij aan je klanten?

Samen met mijn echtgenoot Frans Faber, die ook zakelijk gezien mijn partner is, had ik al een groot netwerk toen ik voor mezelf begon. We werkten beiden al jaren in de onderwijssector en dat helpt natuurlijk enorm. Maar het is niet genoeg. De meeste klanten hebben we gekregen via mond-tot-mondreclame en door een conferentie die we drie jaar op rij georganiseerd hebben. Daardoor kwamen we ook in contact met mensen buiten onze eigen kring. We verzorgen meerjarige trajecten op scholen. Als we goed op weg zijn vragen we: wie gun je ons ook? En: ‘Kun je een introductie voor ons verzorgen?’ Het gaat heel goed, maar elk jaar rond januari word ik zenuwachtig. Dan denk ik: hebben we wel genoeg werk? Maar scholen werken per schooljaar en ergens tussen juni en september zitten we altijd vol. Soms vind ik het vervelend dat ik me zorgen maak, maar het levert ook wat op. Het zorgt er wel voor dat ik er extra tegenaan ga en niet stil blijf staan.

Wat is je grootste uitdaging?

Om mijn missie, alle leraren in Nederland laten kennismaken met didactisch coachen, te laten slagen. Ik geloof oprecht dat het onderwijs daardoor leuker wordt voor, voor leerlingen én docenten, en dat bovendien zorgt voor betere resultaten. Daarom vind ik het zo belangrijk om deze kennis te delen.

Hoe houd je het leuk?

Door het niet in mijn eentje te doen, maar netwerken op te zoeken. Door kennis te delen en elkaar de bal toe te spelen wordt het makkelijker én leuker. Verder probeer ik steeds weer nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en risico’s te blijven nemen. Het liefst ga ik ergens al mee aan de slag als nog niet helemaal duidelijk is hoe het precies moet. Inderdaad, alleen op financieel vlak ben ik risicomijdend!

 
 

Succesvolle ZZP'ers. Uitblinkers in het vak. Hoe doen ze het? Wat is hun geheim? Om de vrijdag weer een verse ZZP Uitblinker aan het woord.

Ben jij ook een ZZP Uitblinker? Meld je dan aan! We leren graag van je.