‘Doe af en toe aan guerrillamarketing’

Cybersecurity consultant Alex Dings

Uitblinkers - 16-06-2017

Wie kan er beter een beveiligingstool ontwikkelen dan de hacker zelf? Met die gedachte gingen White hat hackers Alex Dings (21) en Ruben Vreeland (21) aan de slag. Hun beveiligingssoftware BitSensor groeide al snel uit tot een miljoenenbedrijf.

Wapenfeiten

Winnaars van de i-City Tender en de NRC-Live Cybersecurity startup. Stonden in de top 10 Most Promising Startups Worldwide 2016-2017. Adviseerden Marktplaats, eBay, Kickstarter, Indiegogo en LinkedIn.  

Wat kost jullie tool?

Software ontwikkelen kost veel tijd, maar in principe geen geld. Toen BitSensor eenmaal stond, maakten we snel winst. Bedrijven geven miljoenen uit aan beveiligingssystemen. Bij veel tools betaal je voor het gebruik. Met BitSensor kun je voor een x bedrag zo vaak gebruikmaken van de tool als je wil.

Belangrijkste lessen

  • Perfectioneer jouw unieke product of dienst en laat je niet afleiden door randzaken aan te bieden.
  • Stel vragen aan je klanten. Waar lopen ze tegenaan? Wat zouden ze graag opgelost of verbeterd zien worden? Daar zit het succes.
  • Doe af en toe aan guerrillamarketing: doe iets unieks en zorg voor media-aandacht. Het levert niet direct klanten op, maar mensen hebben je product toch gezien en slaan het onbewust op.
  • Zorg dat je bedrijf een merk wordt. Bedenk iets waarmee je opvalt of waarin je uitblinkt, doe het niet voor minder! Liever vier slechte ideeën weggooien dan moeite stoppen in iets dat niet levensvatbaar is.

Hoe ontwikkel je een succesvolle tool?

Ruben en ik studeerden technische informatica, we kwamen elkaar tegen op een hackathon georganiseerd door een bank. Voor veel mensen is hacken een duistere wereld, voor ons was het een soort sport. Gemiddeld duurt het negen maanden voordat een bedrijf erachter komt dat er iemand ‘binnen’ is, dan moeten ze alles nog oplossen.

Zo geven bedrijven miljoenen uit aan beveiligingssystemen, die niet afdoende zijn en zelfs maar 5% van de lekken signaleren. We besloten grote bedrijven te hacken, zoals Kickstarter, Marktplaats en Indiegogo, om ze erop te wijzen dat het beter kan. Alle bedrijven kregen netjes een telefoontje. Allemaal wilden ze weten hoe we ze hadden gehackt en hoe ze dit konden voorkomen.

Toen zijn we aan de slag gegaan met onze beveiligingstool BitSensor. Met dit idee wonnen we een pitchwedstrijd voor meest veelbelovende startup ter wereld en kregen we enorm veel publiciteit. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een investeerder die weet hoe de markt in elkaar steekt.

'Blijf je focussen op je product en verspil geen energie aan randzaken. Wij houden ons alleen bezig met BitSensor, onze tool'

Hoe kom jij aan je klanten?

We hoeven allang geen bedrijven meer te hacken om onszelf in the picture te zetten. Bij het MKB kwamen we makkelijk binnen door publiciteit. De techneuten van een bedrijf waren enthousiast, maar de budgetten waren klein en projectgebonden. Binnen deze bedrijven hebben wij onze tool vrijblijvend getest en kunnen perfectioneren. We waren continu in gesprek met onze klanten over de verwachtingen. Toen onze tool echt stond, zijn we gaan bloggen om te laten zien welke kennis we in huis hebben. Al snel werden we uitgenodigd door banken en verzekeraars. Inmiddels is er ook interesse vanuit Amerika.

Wat is je grootste uitdaging?

De doorvertaling naar het buitenland. Het is maar de vraag of dat wat we doen ook in het buitenland werkt. Misschien vergt dat wel een heel andere aanpak en krijgen we te maken met cultuurverschillen. Daarnaast willen we onszelf nieuwe doelen blijven stellen en doorontwikkelen. Het is de kunst om je te blijven focussen op je product en geen energie te verspillen aan randzaken. Wij houden ons alleen bezig met BitSensor, onze tool. Het interpreteren van de uitkomsten laten we aan andere mensen over.

Hoe houd je het leuk?

Het leukste aan ondernemen is bouwen aan iets wat er gisteren nog niet was. Wij werken dag en nacht, maar dat maakt helemaal niet uit. Alle energie en tijd die ik erin stop, wordt beloond. Ons werk blijft altijd een uitdaging, want ook hackers worden steeds beter en ontwikkelen zich. Als je meebeweegt met de markt, blijft ondernemen altijd spannend.

 
 

Succesvolle ZZP'ers. Uitblinkers in het vak. Hoe doen ze het? Wat is hun geheim? Om de vrijdag weer een verse ZZP Uitblinker aan het woord.

Ben jij ook een ZZP Uitblinker? Meld je dan aan! We leren graag van je.