Work hard, play hard

Copywriter en SEO-specialist Roy Ishak

Uitblinkers - 2016-10-17

Dagen van zestien uur. Maar ook: een halve dag kennis opdoen aan de rand van het zwembad en daarna leuke dingen doen met zijn vriendin. Hoe doet Roy Ishak (34) het?

Beroep

Copywriter, content marketeer en SEO-specialist.Wapenfeiten

Beste Opleider van Nederland 2014 én 2015, 300 klanten bediend in de afgelopen 3 jaar. Wordt beschouwd als één van de beste online copywriters van Nederland.

Lieg je wel eens?

Vast wel, maar niet bewust. Ik probeer zo onderbouwd mogelijk te handelen en liegen past daar niet bij.

Grootste stommiteit?

Dat ik zo lang gewacht heb met voor mezelf beginnen. Ik was bang voor van alles en nog wat, maar het bleek allemaal ongegrond.

Hoeveel ben je waard per uur?

Bij SEO-projecten werk ik meestal met een fixed fee. Bij schrijfopdrachten werk ik op basis van no cure no pay. Dan krijg ik 50 procent van wat mijn copy het bedrijf oplevert. Voor cursussen reken ik een vast bedrag per cursist.

Waarom zou iedereen jou moeten kennen?

Omdat ik werk met geteste contentstrategieën die zorgen voor een flinke groei in bezoekers en verkoopcijfers.

Wie moet er absoluut eens een kop koffie met jou gaan drinken?

Tony Robbins, een spreker uit Amerika. Ik spreek graag af met mensen die mij kunnen motiveren door hun kennis of aanpak.

Goed in?

Copywriting, creativiteit, humor en resultaat behalen voor mijn klanten. Belangrijkste les? Zorg dat je weet wat je zelf wilt én wat de markt wil en vind dan een product dat de brug tussen beide vormt. Als je het zo aanpakt, zit je nooit om werk verlegen.

Waarin onderscheid jij je van de rest?

Ik vind de psyche en het gedrag van mensen waanzinnig interessant. Hoe werken verlangens, wanneer beslissen mensen om iets te kopen, welke argumenten werken wel en welke niet? Ik verdiep me daarvoor in de wereld van psychologie en neuro linguïstisch programmeren en sleutel net zo lang aan een tekst tot ik tevreden ben. Ik ben dan ook bepaald geen snelle schrijver! Het mooie is dat online alles meetbaar is. Je kunt aannames doen, maar ik weet inmiddels dat de praktijk vaak toch anders uitwijst. Dus doe ik aan de lopende band A/B-testen. Welke woordkeuze, welke kleur knop, welke argumentatie... Het levert bakken met informatie op. En conversie: het enige dat echt telt voor mijn opdrachtgevers. Zo verkocht ‘ik’ eens 9.946 boeken over gezondheid in negen dagen. Heel ouderwets, met een brief.

Wat kunnen anderen van jou leren?

Ik kom veel copywriters tegen die moeite hebben met rondkomen. Het probleem is vaak dat zij wel weten wat ze zelf willen en kunnen, maar zich totaal niet verdiepen in de behoeftes van de markt. De kunst is om die twee zaken te combineren en daar je product van te maken. Ook moet je erkennen wat je rol is in het bedrijfsleven. Als copywriter ben je een middel om een marketingdoelstelling te bereiken. Niet meer en niet minder.

Je begon drie jaar geleden voor jezelf. Waarom niet eerder?

Ik vond het best spannend, vooral omdat ik een hypotheek heb. Mijn angst bleek ongegrond. Ik wilde binnen een halfjaar van royishak.nl kunnen leven en dat is ruimschoots gelukt. Alle SEO-strategieën en copywriting-technieken die mijn klanten bovengemiddelde resultaten bezorgen, zet ik immers ook in voor deze website.

Waarom no-cure-no-pay?

Dat werkt prettig, zowel voor de klant als voor mijzelf. Ik weet dat mijn werk mijn klanten geld oplevert, dus ik ben niet bang dat ik voor niks werk. En de klant betaalt mij een percentage, meestal is dat 50 procent, van zijn conversiestijging.

Wat is jouw grootste uitdaging?

Balans vinden. Ik ben enorm gedreven en perfectionistisch, dus er zijn dagen dat ik zestien uur werk. Dat vind ik niet erg. Maar als je teveel van zulke dagen hebt, houd je geen privéleven over. En, minstens zo erg: je hebt geen tijd om up-to-date te blijven. Terwijl dat het allerbelangrijkste is in mijn vakgebied. Je kunt niet jaren achter elkaar hetzelfde blijven doen: je moet veerkrachtig zijn, kansen zien en grijpen.

Hoe creëer je tijd om bij te blijven?

Daar heb ik inmiddels een goede modus voor gevonden. De ene maand ben ik in Nederland aan het werk voor klanten. Ik schrijf, geef trainingen, doe SEO-klussen. De maand erna vertrek ik naar een mooie plek ergens in het buitenland, samen met mijn vriendin. Iedere ochtend zit ik met een laptop of iPad voor mijn neus bij het zwembad. Tot 12.00 uur; daarna heeft mijn vriendin aandacht nodig. Curaçao, Jamaica, Egypte, Griekenland, we zijn al op heel wat plekken geweest. Voor mij is het ideaal: het ultieme gevoel van vrijheid dat zelfstandig ondernemerschap op kan leveren.

Ben je niet bang dat je omzet misloopt?

Nee hoor. Geld is niet mijn belangrijkste drijfveer. Wel vind ik het soms lastig om nee te zeggen tegen klanten die heel erg aandringen. Gelukkig word ik daar steeds beter in. Als het spoed is, sta ik wel voor ze klaar. Vanuit Griekenland kan ik natuurlijk net zo goed werken als vanuit Nederland.

Wat zijn je toekomstplannen?

Het liefst werk ik het hele jaar door op Jamaica – of vanuit een ander land met veel zon en een ontspannen sfeer. Daarom wil ik mijn aanbod locatieonafhankelijk maken. Hoe ik dat precies ga organiseren, ben ik nog aan het onderzoeken. Samen met een businesscoach ben ik aan het puzzelen, want het is niet eenvoudig. Waarschijnlijk zet ik straks een aantal trainers in en is een deel van mijn trainingsaanbod online te volgen. Ook affiliate marketing zou een grotere rol kunnen gaan spelen in mijn businessmodel. De boel moet doordraaien, ook als ik er niet ben.

Hoe borg je de kwaliteit als je anderen inzet als trainer?

Ik maakte me daarover wel een beetje zorgen, dus ik heb een flink eisenpakket opgesteld voor potentiële trainers. Ik vraag hen om drie tot vijf cases aan te leveren, zodat ik kan zien wat ze in huis hebben. Ook moeten ze minimaal drie cursussen gegeven hebben die een negen of hoger scoren op Springest. Onlangs heb ik mijn eerste trainer ingezet en dat is heel goed bevallen. Dus ja, ik durf dat wel aan!