'Meer omzet? Ga meer testen'

Kevin Westermeijer, ontwikkelaar

Tickettool Convious verhoogt de omzet van o.a. pretparken als Walibi en Plopsaland met minimaal 30%. Na Nederland gaat toolontwikkelaar Kevin Westermeijer (31) de tool nu uitrollen in Amerika, Engeland, Frankrijk en Finland.

Belangrijke lessen van Kevin

  • Test en valideer alles door middel van A/B-testen. Baseer je op data. Testen kost geld, maar levert onder de streep omzet op.
  • Geef je idee zes tot twaalf maanden de tijd. Is het niet levensvatbaar? Kill your darlings. Ik werkte op een gegeven moment in de catering, omdat ik niks verdiende.
  • Wees als ondernemer nooit tevreden. Stel nieuwe doelen, denk groter. Voor je het weet heeft de concurrent je ingehaald. Push jezelf om die voorsprong te behouden.

Hoe zit het verdienmodel van Kevin in elkaar? Dit en meer vertelt hij in de video.

Wapenfeiten

Convious verhoogt de omzet van pretparken met minimaal 30%. Werkt onder andere samen met Walibi, de Apenheul en Plopsaland. Winnaar van Get in The Ring en staat in de MKB Innovatie Top 100.

Wat kost het?

'Wij werken met een commissie in plaats van maandelijkse kosten. De hoogte verschilt per klant.'

Hoe is Convious ontstaan?

‘Door goed te luisteren naar onze klanten. Wij begonnen in maart 2016 met Ticketoo, een extern platform waar mensen pretparktickets konden kopen. De prijs fluctueerde op basis van verschillende factoren zoals het weer, de drukte en de prijs die de consument wil betalen. Zo konden pretparken hun tickets ook verkopen op rustige, regenachtige dagen. Van bedrijven kregen wij echter steeds vaker terug dat ze niet met externe partijen wilden werken, omdat ze niet wisten wie hun klanten waren. Tegelijkertijd wilden ze wel ontlast worden. Daarom hebben wij onze tool zo omgebouwd dat wij deze kunnen implementeren op de website van de klant zelf. Dat was de geboorte van Convious.’

'Geef je proefversie nooit gratis weg. Zo weet je of je klanten bereid zijn om voor je eindproduct te betalen'

Wat is het geheim achter je succes?

‘Wij A/B-testen alles wat wij maken. Alleen data is echt betrouwbaar. Soms gebeurt dat in real life. Dan vind je onze designer een dagje voor de ingang van de dierentuin om bezoekers vragen te stellen.’

Hoe kom je aan klanten?

‘Key is: maak het laagdrempelig. Bedrijven kunnen bij ons een pilot afnemen. Bevalt het niet? Dan is onze tool met één druk op de knop ook weer weg. Is Google Analytics niet goed ingericht? Dan komen wij langs. Het helpt als klanten eerst op een laagdrempelige manier kennismaken met het product. Klanten die een betaalde pilot willen afnemen, zijn eerder bereid je product af te nemen. Wij werken nu ook met een online content- en distributieplan. Wij jagen onze blogposts betaald aan onder potentiële klanten op Facebook en LinkedIn.’

Geloof je in het 'nieuwe werken'?

‘Met een goed en gepassioneerd team wel. Wij werken vanuit meerdere landen en dat gaat prima. Al moet je dat natuurlijk wel mogelijk maken met de juiste oplossingen. Onze data-scientist komt uit Litouwen. Hij wilde eigenlijk terug. Wij hadden er niks op tegen om een vestiging in Litouwen te openen. Alle medewerkers vliegen één keer per maand over, daar hebben wij een speciaal appartement voor. Het mooie van onze tool is dat wij in elk land live kunnen. Opschalen is makkelijker als je mooie resultaten hebt. Klanten in andere landen hebben een specifieke benadering nodig. Op zoek naar het juiste lokale DNA dus!’

Wat zijn de volgende stappen?

'Wij willen niet comfortabel worden, ook al groeit onze omzet bij elke nieuwe klant met 30%. Concurrentie ligt altijd op de loer. Wij moeten onszelf blijven pushen om de voorsprong te behouden. Ons team houdt zich dagelijks bezig met nieuwe ontwikkelingen, zoals mogelijkheden voor upselling. Bestaande klanten houden wij betrokken door onze roadmap online te delen. Elke klant kan feedback geven of zelf een idee indienen.’

Meer Uitblinkers

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.