‘Ons marketingbudget is € 0,-‘

Ruud Zanders, Co-founder Kipster

Ruud Zanders (44) stampte met drie andere ondernemers de eerste klimaatneutrale legkippenboerderij ter wereld uit de grond. Nog voor de bouw van de boerderij hadden ze al een 5-jarige overeenkomst met Lidl.

Belangrijke lessen van Ruud

  • Wil je een samenwerking met een supermarkt aangaan? Kijk dan naar het assortiment van de verschillende supermarkten. Bij Lidl zijn wij het vierde ei. Bij de Albert Heijn één van de dertig.
  • Regel eerst de afzet van je product voordat je kosten gaat maken voor de ontwikkeling. Zo neem je je leverancier mee in je plannen en maak je geen overbodige kosten.
  • Ga niet altijd mee in alle marktonderzoeken. Ga liever op zoek naar een uniek verhaal met een uniek design.
  • Probeer lessen te trekken uit succesvolle concepten. Bij Kipster kunnen wij veel leren van de internationale opschaling en consistentie van McDonalds.

Hoe heeft Ruud Zanders Kipster in de markt gezet? Hij vertelt het in de video.

Wapenfeiten

Verkoopt elke week alle eieren van de 24.000 kippen. Had voor de aanbouw van de boerderij al een 5-jarige overeenkomst met Lidl. Won dit jaar twee prijzen op de Good Farm Animal Welfare. Winnaar Rabo Duurzame Innovatieprijs 2018.

Wat kost het?

Vijf eieren voor € 1,19.

Wat is de gedachte achter Kipster?

‘Het meest milieu-, dier- en mensvriendelijke ei ter wereld produceren in een circulaire boerderij. Door middel van slimme apps kunnen wij alles realtime meten en bijsturen. Denk aan warmte- en CO2-uitstoot. Daarnaast geven wij onze kippen alleen resten van bakkers te eten, wekken wij energie op met eigen zonnepanelen, wordt de lucht gezuiverd en willen wij uiteindelijk ook de mest weer verkopen. Wij investeren alleen in zaken die echt bijdragen aan onze idealen. Officieel zouden wij tien hectare grond nodig hebben voor biologische of vrije uitloopeieren, maar een kip komt nooit verder dan één hectare van zijn nachtverblijf vandaan. De Wageningen Universiteit heeft aangetoond dat kippen zich beter voelen op een kleinere oppervlakte met bomen en struiken. Daardoor hebben onze eieren toch drie sterren van de dierenbescherming gehad.’

Hoe verklaar je het succes?

‘De boerderij is precies zoals wij het op papier hebben bedacht. Wij hebben geen concessies gedaan in onze idealen. Tijdens ons eerste gesprek met Lidl hadden wij alleen nog maar een idee. Toch waren ze meteen enthousiast, maar wilden de eieren alleen afnemen als wij onze plannen konden waarmaken. Ik heb daarnaast heel bewust gekozen voor compagnons met andere achtergronden, zodat wij alles zelf konden uitrollen; van de prijsbepaling tot het marketingverhaal. Omdat ons verhaal klopt en uniek is, werd het al snel opgepikt door bekende media. Daardoor hebben wij nooit een euro aan marketing hoeven uitgeven. Met ons design zijn wij expres tegen de stroom ingegaan. Geen groen doosje met bruine eieren, zoals alle andere duurzame eieren. Maar een blauw doosje met witte eieren. Dat roept vragen op, maar dan heb je ook de kans om je verhaal te vertellen. Het blauwe doosje is namelijk biologisch afbreekbaar en witte eieren zijn duurzamer dan bruine eieren.’

Hoe zie je de toekomst?

‘Binnen een paar jaar willen wij drie tot vijf Kipsterboerderijen realiseren waarvan minimaal twee buitenlandse. Inmiddels zijn wij bezig met een tweede boerderij in de Randstad. Net als bij de eerste boerderij regelen wij eerst de afzet voordat we gaan bouwen. Het is belangrijk dat het totaalconcept overal overeind blijft. Wat dat betreft kunnen wij toch ook veel leren van concepten, zoals McDonalds. Elke hamburger wordt precies hetzelfde gemaakt; of je nu in China bent of in Lutjebroek. Met een franchisemodel kunnen wij misschien het snelste groeien, maar het is de vraag in hoeverre je idealen dan overeind blijven. Dat soort knopen moeten wij nu gaan doorhakken.’

Meer Uitblinkers

Tips en inspiratie voor ondernemers

Tips van succesvolle ondernemers, de nieuwste artikelen en zakelijke aanbiedingen in je inbox.

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.