Frits zet hypotheekmarkt op zijn kop

Thomas de Leeuw, Co-founder Ikbenfrits.nl

Met Ikbenfrits.nl zetten Thomas de Leeuw (30) en zijn compagnons sinds 2015 de hypotheekmarkt op zijn kop. Dit doen ze door een compleet nieuwe manier van hypotheekadvies: met een interactief dashboard en hoogwaardige online rekentools.

Belangrijke lessen van Thomas

  • Automatiseren is belangrijk, maar probeer het eerst veelvuldig met de hand uit voordat je verder aan je product gaat bouwen.
  • Vermijd te veel informatie, spits informatie toe op de gebruiker.
  • Bespaar op je budget door jezelf te onderwijzen. Duik in de boeken en word zelf expert van je product. Zo ben ik als ingenieur hypotheekadviseur geworden.

Hoe heeft Thomas de Leeuw Ikbenfrits.nl in de markt gezet? Hij vertelt het in de video.

Wapenfeiten

Startup van het jaar 2015. Was na 1,5 jaar al winstgevend. Afgelopen november ontving de startup een investering van €2 miljoen van Finch Capital. Ze sloten al meer dan € 400 miljoen aan hypotheken af.

Wie is Frits?

‘Ik ben het in ieder geval niet. En er werkt hier verder ook geen Frits. Wat wij wilden met de naam is die vriend zijn, die op een verjaardag alles kan vertellen over hypotheken. Die heel toegankelijk is en helder antwoord kan geven op al je vragen. Frits is onze ijkpersonage. Daarbij vonden we het een leuke en onderscheidende naam voor ons bedrijf.’

Wat doet Ikbenfrits?

‘We zijn een online hypotheekadviseur. We helpen klanten bij het vinden van de juiste bank. De zoektocht naar een hypotheek hebben wij geautomatiseerd door een adviesrobot te koppelen aan een echte adviseur. Het werkt als volgt: je vult je gegevens in en in vijf minuten berekent de software welke hypotheekoptie de beste is voor de klant. Als je dan verder wil gaan, dan kun je via de site de adviseur bellen. Die begeleidt je door het hele proces. Stap voor stap. De informatie is toegespitst op de gebruiker. Voor elke doelgroep hebben we een specifieke online rekentool; bijvoorbeeld voor zzp’ers die kunnen uitrekenen hoeveel zij maximaal kunnen lenen bij verschillende banken. Voor deze groep kan het namelijk tonnen schelen per bank. We proberen alles zo helder en transparant mogelijk te brengen en mijden een te veel aan informatie.

Automatiseren is het grootste onderdeel van Ikbenfrits.nl, hiermee onderscheiden we ons van andere hypotheekadviseurs. Maar we hebben wel eerst alles 100x met de hand uitgetest, voordat we verder zijn gaan bouwen aan het product.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

‘Ik hoorde veel frustraties over hypotheekadviseurs. Zo wilde mijn vader weten of hij kon besparen op zijn maandlasten omdat de rentes heel laag stonden. Zijn hypotheekadviseur zei dat het niet mogelijk was, omdat hij dan een boete moest betalen als hij de hypotheek zou oversluiten. Maar dat bleek na eigen berekening niet zo te zijn. Ik vond dit absurd. In een tijd van internet moet je toch binnen een paar minuten daar gewoon een gedegen antwoord op kunnen krijgen? Ik dacht; dit is zo’n groot probleem, we lossen het op. Ik was ingenieur en heb me laten omscholen tot hypotheekadviseur. Je moet immers expert zijn van je eigen product. Door jezelf te onderwijzen, bespaar je ook op je budget.’

Wat is je verdienmodel?

‘Wij verdienen ons geld met het adviseren over en bemiddelen van hypotheken. Ons uitgangspunt is altijd dat je alleen betaalt als we ook echt iets voor je kunnen doen. Voor het afsluiten van een hypotheek rekenen we € 1.500,- voor particulieren en € 1.750,- voor ondernemers.’

Wat zijn jullie resultaten

‘Naast dat we al meer dan € 400 miljoen aan hypotheken hebben afgesloten, zetten we onze data ook succesvol in voor de belangen van onze klanten. We zijn een claim gestart tegen alle Nederlandse banken omdat we met behulp van data hebben aangetoond dat ze veel te hoge boetes berekenden bij oversluiten. De banken betalen nu miljoenen terug aan de klanten. Maar we zijn niet al te veel bezig met het verleden. We hebben altijd de blik op de toekomst: als we nieuwe dingen signaleren op de hypotheekmarkt, dan starten we gelijk een onderzoek. Onze onderzoeken halen de landelijke televisie en de voorpagina van de belangrijke kranten. Hiermee maken we de hele hypotheekmarkt beetje bij beetje klantvriendelijker. Uiteraard gebruiken we de resultaten van ons onderzoek om ons product beter te maken.
Uiteindelijk willen we dat heel Nederland niet meer onnodig teveel betaalt en goed geïnformeerd keuzes maakt voor hun hypotheek. Een moeilijke financiële beslissing makkelijk maken, dat is ons doel’.

Meer Uitblinkers

Tips en inspiratie voor ondernemers

Tips van succesvolle ondernemers, de nieuwste artikelen en zakelijke aanbiedingen in je inbox.

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.