‘Vraag niet om geld, maar om feedback'

Oprichter Healthy Workers Boy Lokhoff

Hoe houd je medewerkers betrokken, geïnspireerd en gezond? Boy Lokhoff (30) haalde een half miljoen euro op met zijn antwoord op deze vraag. Zijn startup maakt de werkomgeving meetbaar.

Belangrijke lessen van Boy

  • Sluit partnerships; Je hoeft dan geen koude sales te doen. Partners vertellen jouw verhaal weer aan hun eigen klanten.
  • Zorg dat je weet waar je kwaliteiten liggen. Verzamel voor de overige taken mensen om je heen met andere kwaliteiten en ervaring.
  • Hoe groot je missie ook is, begin met kleine projecten. Zo kun je snel resultaat laten zien aan potentiële klanten en investeerders.
  • Investeerders nodig? Vraag niet direct om geld, maar eerst om feedback.

Wat is Boys grootste uitdaging? En hoe stelt hij zijn eigen team samen? Hij vertelt het in de video.

Wapenfeiten

Ontwikkelde in 2016 als eerste een concept om de werkomgeving meetbaar te maken. Haalde binnen anderhalf jaar een half miljoen aan investeringen op. 750 werkplekken – waaronder UWV en IBM – nemen het product af. Werkt inmiddels met een team van elf man.

Wat kost je product?

€ 15,- per medewerker per maand. Dit is een abonnementsvorm waarbij wij metingen blijven uitvoeren.

Hoe is het idee van een meetbare werkomgeving ontstaan?

Ik ben altijd bezig geweest met ondernemen en heb succes en faillissement gekend. Ik kwam in contact met de oprichters van B. Amsterdam – een startuphub met meer dan zeshonderd startups. Zij werden regelmatig benaderd door grote bedrijven met de vraag; hoe houd je medewerkers betrokken, geïnspireerd en gezond? Deze bedrijven bleken miljoenen te investeren in de werkomgeving, maar hadden geen idee of het iets opleverde. Daar zagen wij een gat. Ons idee: met data een meetbare werkomgeving maken.

Wat meet je dan precies?

'Daglicht bijvoorbeeld. Dat heeft een grote impact op hoe geconcentreerd en productief mensen zijn. Je ritme wordt bepaald door licht. Met metingen maken wij knelpunten inzichtelijk. En we vragen medewerkers via een app hoe ze zich voelen. Op basis van deze data passen we de omgeving aan.’

'Begin zo klein mogelijk; zo kun je snel resultaat laten zien'

Waar moet je op letten bij een startup?

Hoe groot je missie ook is, begin zo klein mogelijk. Houd je focus en maak het concreet, zodat je snel resultaat kunt laten zien. Wij vroegen ons af: hoe kunnen wij zo snel mogelijk de eerste resultaten behalen? Oude onderzoeken tonen aan dat luchtzuiverende planten goed zijn voor je hersens en de productiviteit. We lieten een groenwand plaatsen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het effect konden we binnen drie maanden al meetbaar maken: werknemers hadden minder last van droge ogen of luchtwegproblemen. En het ziekteverzuim nam af.’

En hoe groei je door?

Ga het gesprek aan met succesvolle partijen. Onlangs zijn wij naar Silicon Valley geweest om learnings uit te wisselen met grote bedrijven en langs te gaan bij Google, Facebook en Dropbox. Hier hebben wij gemerkt dat er ook in het buitenland behoefte is aan dit concept en er nog geen partijen zijn die dit hebben geclaimd. Over maximaal twee jaar willen wij naar het buitenland.

Hoe kom je aan klanten?

Wij hebben verschillende partnerships gesloten, onder andere met onze investeerder met 800.000 m2 vastgoed in Europa. Als je partnerships sluit, hoef je geen koude sales te doen. Je partners vertellen je verhaal weer aan hun eigen klanten. We werken ondertussen voor klanten als IBM en UWV. Zij zijn onze launching customers en gebruiken de eerste versie van ons product.

Lees ook: Klanten werven via je netwerk

Natuurlijk heb ik veel geleerd in het afgelopen anderhalf jaar. Ik weet nu ook wat ik anders zou doen. Wat dat is? Vraag in je eerste gesprek met potentiële investeerders niet om geld, maar om feedback.

Hoe belangrijk is supersnelle wifi?

Heel belangrijk. Wij zijn dagelijks bezig met testen van data en kunnen het ons echt niet veroorloven als de verbinding langzaam is; met langzaam internet duurt niet alleen alles langer, maar het wekt ook irritatie bij de werknemers.

Ook supersnelle wifi? Kies voor Zakelijk Internet

Meer Uitblinkers

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.