‘Een goede coach stelt zich kwetsbaar op’

Vreneli Stadelmaier, business coach

Toen Vreneli Stadelmaier (55) de Joke Smit-prijs voor emancipatie won, gebeurde iets geks: haar klandizie nam af. Vrouwen voelden zich niet aangesproken. Een wijze les: hou je doelgroep in het oog.

Belangrijke lessen van Vreneli

  • Geef je kennis niet gratis weg. Er zit tijd, geld en energie in. Wees niet te bescheiden. Wil je toch iets gratis doen? Zorg dan dat er iets nuttigs tegenover staat in plaats van een fles wijn.
  • Specialiseer je en zorg dat je echt de expert wordt op jouw vakgebied. Volg opleidingen, lees elk onderzoek en praat met andere deskundigen.  
  • Investeer in je klanten en houd een goede database bij. Verstuur nieuwsbrieven met relevante informatie. Denk aan recent gepubliceerde onderzoeken. 
Wat kun je nog meer leren van Uitblinker Vreneli Stadelmaier? Wat is volgens haar de grootste valkuil voor zzp'ers bijvoorbeeld? En wat doet ze zelf om daar niet in te vallen? Check de video.

Wapenfeiten

Is dé business coach voor vrouwen in Nederland. Won de Joke Smit-regeringsprijs voor vrouwenemancipatie. Schreef twee bestsellers F*ck die Onzekerheid en Yes She’s smart (ook vertaald in het Engels). Geeft theatercolleges door het hele land.

Wat is je tarief?

Ik vraag € 1.500 voor theatercolleges en € 225 per uur voor een coachingsgesprek.

Hoe word je business coach voor vrouwen?

Het idee voor mijn onderneming is ontstaan toen mijn ex-man mij tien jaar geleden inruilde voor een jonger exemplaar. Samen hadden wij een goedlopend executive searchbureau. Toevallig was ik net bezig met een opleiding tot coach voor een nieuwe tak.

Wij gingen uit elkaar. Ik kreeg het huis, de hypotheek en de drie kinderen, hij het bedrijf en het inkomen. Ik vond mijzelf terug op de bank en dacht: hoe kan het dat ik als hoogopgeleide vrouw ineens met lege handen sta? Ik bedacht me dat ik vast niet de enige vrouw was die dit soort domme keuzes maakte. Ik besloot mij te verdiepen in alles wat met vrouwen en werk te maken heeft. Niet veel later huurde ik een kantoorruimte en hing ik een bord op met ‘SheConsult’.

'Geef je kennis niet gratis weg. Er zit tijd, geld en energie in'

Hoe kom je aan klanten?

Ten eerste door mijn eigen ervaring op mijn website te delen. Coaching is iets heel persoonlijks. Je geeft jezelf alleen bloot als je iemand vertrouwt. Daarom moet je je als coach ook kwetsbaar opstellen. Door mond-tot-mondreclame had ik snel zo’n vijftig klanten per jaar. Ik wilde meer vrouwen bereiken, dus ging ik op zoek naar andere coaches met een feministische inslag. Ik trainde zestien coaches, vervolgens gingen ze zelf aan de slag. Alle acquisitie kwam op mij terecht. Ik struinde netwerkbijeenkomsten af en gaf lezingen. De coaches moesten zelf naar buiten, dat kreeg ik niet voor elkaar.

Ik werkte mij het schompes, maar was niet gelukkig. Toch durfde ik niet terug te gaan naar het zzp’er-bestaan. Ergens sluimerde het idee dat ik daardoor mijn status zou verliezen. Maar juist toen ik terugging naar wat ik echt wilde – boek schrijven, lezingen geven en coachen – won ik de prestigieuze Joke Smit-prijs, een oeuvreprijs voor mijn werk op het gebied van vrouwenemancipatie.  

Wat is je grootste uitdaging?

Een fout die ik nooit meer wil maken, is van mijn eigen terrein afstappen. Dat is twee keer gebeurd. Toen ik een soort manager werd van andere coaches en toen ik de Joke Smit-prijs won. Ik kreeg enorm veel publiciteit, maar alles wat ik vertelde was sterk feministisch. Natuurlijk heb ik er ook van geprofiteerd. Maar uiteindelijk ging de prijs met mij aan de haal. De hoogopgeleide vrouw die wilde investeren in haar carrière voelde zich niet meer aangesproken. Ik kreeg steeds minder coaching-aanvragen. Ik ben mij in de communicatie meer gaan richtten op leiderschap en persoonlijke ontwikkeling van vrouwen. Gelukkig trok de markt toen weer aan.

In hoeverre ben je bereikbaar?

Ik geef klanten het idee dat ik altijd bereikbaar ben, maar dat ben ik niet. Ik heb van tevoren de balans bepaald: in de ochtend doe ik maximaal drie coaching-gesprekken. Als ik een theatertour heb, zorg ik dat ik de volgende dag geen afspraken heb staan. De rest van de dag focus ik mij op schrijven en het voorbereiden van lezingen. Mijn telefoon staat doorgeschakeld naar een virtuele assistent. Afspraken worden online gemaakt. Alleen na de lunch heb ik een ‘terugbelmomentje’. Klanten vinden het echt geen probleem om een dagje te wachten.

Meer Uitblinkers

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.