’Zonder coach was ik nu zelf failliet geweest’

Businesscoach Olivier Zeestraten

Uitblinkers - 2016-10-10

Ooit realiseerde Olivier Zeestraten (44) zich: 'als ik nu niks verander, ben ik over zes maanden failliet.' Hij maakte zijn bedrijf gezond en helpt nu andere ondernemers met zijn kennis en ervaring.

Beroep

Businesscoach en ondernemer.

Wapenfeiten

Bouwde zijn eigen bedrijf in de particuliere onderwijssector. Heeft dit inmiddels verkocht. Hielp tientallen mkb’ers bij de doorontwikkeling van hun onderneming.

Lieg je wel eens?

Ja en nee. Wel tegen mijn kinderen, niet tegen mijn klanten.

Grootste stommiteit?

Ik maakte een rekenfoutje met grote gevolgen. Sindsdien is check dubbelcheck de norm.

Hoeveel ben je waard per uur?

Gemiddeld 1.000 euro per halve dag – dat is de waarde die ik vertegenwoordig voor de klant.

Waarom zou iedereen jou moeten kennen?

Omdat ik ondernemers help om aan hun bedrijf te werken in plaats van in hun bedrijf.

Wie moet er absoluut eens een kop koffie met jou gaan drinken?

Kofi Annan. Hij heeft gezegd: 'If you wanna go fast, go slow.' Ik zou hierover graag eens met hem doorpraten.

Goed in?

Een vergezicht terugbrengen naar de kern: wat betekent dat voor dit jaar, voor dit kwartaal, voor deze maand en voor vandaag?

Belangrijkste les?

Onderschat jezelf niet. De waarde die je hebt voor jouw klanten is waarschijnlijk groter dan je denkt.

Je helpt ondernemers om aan hun bedrijf te werken in plaats van er in. Wat bedoel je daar precies mee?

De ondernemers die ik help zijn vaak professional en ondernemer tegelijk. Ze zijn ergens goed in, hebben daar een bedrijf omheen gebouwd en dat brengt heel veel werkzaamheden met zich mee. Ze rennen zich dus dagelijks een slag in de rondte om, met tien verschillende petten op, de boel draaiende te houden.

Ik help ondernemers om als eigenaar naar het bedrijf te kijken, of als investeerder. Vanaf de zijlijn. Af en toe moet je daarvoor letterlijk op de hei gaan zitten. Het helpt ook heel erg als een buitenstaander meekijkt. Ik ben van mening dat iedereen een coach nodig heeft. Topsporters hebben er soms zelfs drie; waarom zou je het als ondernemer dan alleen doen?


Dus je hebt zelf ook een coach?

Jazeker, al jaren dezelfde. Hij spiegelt me op alle gebieden, ook buiten het zakelijke. Die sessies zijn niet altijd gemakkelijk, want hij is heel kritisch. Maar ik heb het echt nodig om scherp te blijven en om mijn prioriteiten niet uit het oog te verliezen. Zakelijk en privé lopen in onze sessies vaak door elkaar. Hij vraagt bijvoorbeeld: wanneer heb jij je kinderen voor het laatst naar bed gebracht? Dat vind ik belangrijk, dus als dat lang geleden is, gaat er iets niet goed.

Heb je als ondernemer zelf moeilijke tijden gekend?

Zeker. Er is een moment geweest waarop ik me realiseerde: als ik nu niks verander, ben ik over zes maanden failliet. Toen ben ik naar mijn coach gegaan en heb ik maatregelen genomen om het tij te keren. Dat inzicht, het moment waarop het kwartje valt, dat gun ik mijn ondernemers ook.

'Mijn eigen coach vraagt ook wanneer ik voor 't laatst de kinderen zelf naar bed bracht. Te lang geleden? Dan gaat er iets niet goed.'

Waarom zijn jouw klanten blij met jou?

In de eerste plaats natuurlijk omdat ik hen verder help met hun onderneming. De reactie ‘Oh, zo heb ik het nog nooit gezien!’ heb ik misschien al honderd keer gehoord, maar het blijft leuk om te horen. Verder probeer ik altijd iets extra’s mee te nemen naar de klant, iets anders dan mijn eigenlijke dienst. Ik ben bijvoorbeeld geïnteresseerd in IT, dus ik kijk altijd met welke systemen ondernemers werken. Soms kan ik daarin adviseren.

Hoe bepaal je je uurtarief?

Ik probeer weg te blijven van uurtje-factuurtje. Ik verkoop veel liever een sessie, een workshop of werk met een abonnement. Zo bouw ik een langetermijnrelatie op met mijn klanten. De hoogte van het tarief is vooral afhankelijk van de waarde die mijn werkzaamheden vertegenwoordigen voor de klant. Wat levert het hem op, daar gaat het uiteindelijk om.

Je noemt jezelf ook wel ‘business growth coach’. Waarom is groei eigenlijk zo belangrijk?

Groei is essentieel om in ontwikkeling te blijven en om medewerkers perspectief te kunnen blijven bieden. Stilstand is achteruitgang, dat gezegde bestaat niet voor niks.