'Kap eens met dat koffie drinken!'

Businesscoach Bart van den Belt

Uitblinkers - 2016-10-28

Bart van den Belt (32) wil de beste ondernemersopleider van Nederland worden. Zijn drijfveer: ondernemers verder helpen. Soms door 'nee' te verkopen. 'Alleen als deelnemers enthousiast zijn, worden zij ambassadeurs.'

Beroep

Businesscoach, trainer en spreker Bart van den Belt

Wapenfeiten

Freelancer of the Year 2014 en Gazelle 2015, oprichter van Zakelijk Succes Academy, schrijver van twee boeken.

Lieg je wel eens?

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat het niet zo was. Maar mijn kernwaarde is echtheid en betrouwbaarheid.

Grootste stommiteit?

Denken dat ik alles zelf moet doen. Daardoor raakte ik op een gegeven moment overwerkt.

Hoeveel ben je waard per uur?

Dat varieert van € 350 tot € 1000 per uur. En voor een uur spreken vraag ik € 2950. Mijn advies is overigens: laat je betalen voor het resultaat dat je bereikt, niet voor de uren die je maakt.

Waarom zou iedereen jou moeten kennen?

Omdat ik ondernemers de meest concrete adviezen geef en omdat ik echt geïnteresseerd ben in wie ik help.

Wie moet er absoluut eens een kop koffie met jou gaan drinken?

Will Smith. Ik heb veel respect voor zijn duidelijke visie en de manier waarop hij bij zijn principes weet te blijven. Overigens probeer ik het koffie drinken zoveel mogelijk te beperken.

Goed in?

Genieten van mijn leven. Mijn bedrijf moet in dienst staan van mij en dat lukt me steeds beter. Dus als het mooi weer is, ga ik parachutespringen in Teuge.

Belangrijkste les?

Leer genieten van het proces. En: neem één stap tegelijk. Dan blijft het overzichtelijk en leuk.

Je was ooit goochelaar! Hoe wordt een goochelaar een businesscoach?

Goochelaar werd ik bij toeval: ik had één truc, die sloeg aan en daarna ben ik heel hard gaan oefenen tot ik een volledig repertoire had. Als goochelaar deed ik mijn eerste ervaringen op als ondernemer. Hoe bouw je een bedrijf op, hoe zorg je dat klanten je weten te vinden? Al snel was ik bezig met de volgende stap: een artiestenbureau. Ik investeerde flink in een CRM-systeem. Toen ik dat later wilde verkopen, bleek dat niet mogelijk te zijn: het intellectueel eigendom van het CRM-systeem lag niet bij mij. Dat was een tegenvaller. Ik besloot mezelf opnieuw uit te vinden en wilde iets met alle kennis die ik inmiddels had opgedaan over het ondernemerschap. Zo werd ik businesscoach, trainer en spreker.

Wat kunnen ondernemers van jou leren?

Via de Zakelijk Succes Academy bied ik seminars op vier vlakken: ondernemerschap, marketing, sales en persoonlijk leiderschap. Dat zijn de vier onderdelen waarin je jezelf moet ontwikkelen als je een betere ondernemer wilt worden. Verder ben ik het levende bewijs dat je ver kunt komen als je maar durft te kiezen. Ik heb geen gemakkelijke jeugd gehad, was veel te zwaar en had mezelf eigenlijk al een beetje opgegeven. Tot ik in Afrika mensen ontmoette die heel gelukkig zijn terwijl ze het echt niet makkelijk hebben. Ik besefte toen pas dat je zelf kunt kiezen hoe je ergens mee omgaat. En hoe duidelijker de keuzes die je maakt, hoe meer resultaat je boekt. En andersom: hoe meer resultaat je hebt, hoe duidelijker je moet kiezen. Een voorbeeld? Als je succesvol bent, wil iedereen wel koffie met je drinken. Maar dat heeft alleen zin als de afspraak gebaseerd is op een wederzijds belang. Anders kost het alleen maar tijd.

'Hoe duidelijker de keuzes die je maakt, hoe meer resultaat je boekt.'

Soms zeg je 'nee' tegen ondernemers die zich aanmelden bij je. Waarom?

Als een ondernemer zich aanmeldt voor een uitgebreid traject, kijk ik eerst hoe hij of zij ervoor staat. Als ik van mening ben dat de ondernemer nog niet klaar is voor mijn lessen, zeg ik bijvoorbeeld: ga eerst maar eens een website maken. Want alleen dan heeft een ondernemer echt iets aan mijn lessen. Dat is ook in mijn eigen belang: alleen als deelnemers enthousiast zijn, worden zij ambassadeurs.

Wat heb je over tien jaar bereikt? 

Dan hoop ik de beste opleider van Nederland voor ondernemers te zijn. Daarnaast wil ik het grootste ondernemersnetwerk creëren, omdat ik van mening ben dat we door samen te werken veel meer kunnen bereiken. Ik ben bezig met het bouwen van een platform, het vormen van een community en het organiseren van focusdagen. Ondertussen wil ik vooral genieten van de weg ernaartoe. Jarenlang heb ik geploeterd, me uit de naad gewerkt omdat ik het gevoel had dat ik me moest bewijzen. Dat is nu wel voorbij. Ik heb een lange vakantie genomen en goed nagedacht over mijn toekomst. Ik weet nu waar ik naartoe wil. Niet omdat ik iets wil bewijzen, maar omdat ik echt het verschil wil maken voor de ondernemers waar ik mee werk.