Dé drie tips om je tarief te bepalen

Uitblinkers van de Week: The Best of

Welke prijs kun je vragen voor je dienst of product? Is je tarief niet te hoog? Drie ondernemers geven concrete tips in Uitblinkers van de Week: The Best of.

Je prijs bepaal je zo:

  • Onderscheid je kwalitatief met een hogere prijs 
  • Toets met vragenlijsten welke prijs je klanten willen betalen 
  • Durf te vragen wat je waard bent

Bepaal het beste tarief met drie handige tips van Uitblinkers Willem, Pit en Vreneli.

Willem Hilberdink: ‘Ondanks dat wij de prijs hebben verhoogd, hebben we nog steeds een wachtlijst.’

Tip 1: Onderscheid je kwalitatief met een hogere prijs

Dat je je tarief niet altijd laag moet houden, bewijst Willem Hilberdink met zijn Unscared Crossfit. Hij weet zich juist te onderscheiden met een hoger tarief dan de markt. Maar kwaliteit staat bij hem voorop en daar hangt een prijskaartje aan. Als je je wilt onderscheiden met kwaliteit, moet je ook durven vragen wat het waard is. Ze zijn de duurste crossfit studio in de Benelux, maar ook één van snelst groeiende. ‘Kies liever een betaald product met hoogwaardige kwaliteit dan dat je dingen gratis weg gaat geven.’  

Pit Janssen: ‘Door gebruikersonderzoek weet je of en hoeveel je klant bereid is te betalen.’

Tip 2: Toets met vragenlijsten welke prijs je klanten willen betalen

MedApp oprichter Pit Janssen heeft zijn tarief bepaald door eerst te testen bij potentiële klanten aan de hand van vragenlijsten. Met zijn MedApp heeft hij als missie om mensen hun medicijnen beter te laten gebruiken. En met succes. Al meer dan 100.000 gebruikers kunnen dankzij de medicijnwekker hun medicijnen op het juiste moment innemen. De app is gratis en hij onderzoekt verschillende verdienmodellen. 

Maar hoe ga je van een gratis product naar een betaald product? Dat is niet gemakkelijk. ‘De basis van het product moet gratis blijven. Vervolgens kun je iemand die het product veel gebruikt, een betere variant aanbieden tegen betaling.’ Een freemium/premium model, dus.

Vreneli Stadelmaier: ‘Waarom breng je vijf uur in rekening als er tien uur werk in zit?!’

Tip 3: Durf te vragen wat je waard bent

In gratis gelooft business coach voor vrouwen Vreneli Stadelmaier niet. In al je kennis zit tijd, geld en energie. Daar moet je niet te bescheiden in zijn. Met haar bestseller ‘F*ck die Onzekerheid’ maakte ze een statement. Ze is niet bang om veel voor haar werk te vragen. ‘Ik raak vrouwen en dat mag wat kosten. Niet een flesje wijn en een etentje. Gewoon een tarief van € 225 per uur.’ Daarmee zit ze voor coaching aan de bovenkant van de markt.

Meer Uitblinkers

Tips en inspiratie voor ondernemers

Tips van succesvolle ondernemers, de nieuwste artikelen en zakelijke aanbiedingen in je inbox.

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.