Drie tips: Positioneren doe je zo

Uitblinkers van de Week: The Best of

Je bent net je eigen onderneming net gestart. Hoe zet je jezelf of je product nu in de markt? Deze drie ondernemers geven je concrete tips over branding.

Branden doe je zo:

  • Tip 1: Verkoop je product of dienst met de emotionele waarde die het oplevert
  • Tip 2: Zorg dat je je pitch altijd paraat hebt, ook in de rij bij de supermarkt
  • Tip 3: Consumentenmarketing is net de dingen doen die mensen niet verwachten

Wat is jóuw boodschap? Uitblinkers Julian, Carmen en Ruud geven je praktische tips over branding.

Julian Jagtenberg: ‘Empathie is het sleutelwoord in de perceptie van je merk.’

Tip 1: Verkoop je product of dienst met de emotionele waarde die het oplevert 

Julian Jagtenberg weet wel raad met branding. De 22-jarige ondernemer brengt mensen weer een goede nachtrust met zijn slaaprobot Somnox. Een heel technisch product. De beste manier om dit product te verkopen? Hij maakte een landingspagina met daarop beschreven wat de robot kon en een landingspagina met alleen een testimonial van een mevrouw die zegt dat ze beter slaapt.

Na meerdere keren testen bleek dat zijn klanten beter aansloegen op de emotionele meerwaarde die het oplevert dan op de technische specificaties. ‘Al is het een stuk knoflook dat ik op mijn hoofd zou moeten leggen; ik wil beter slapen.’

Carmen Meester: ‘De passie die je voor je vak hebt, moet je altijd kunnen overbrengen.’

Tip 2: Zorg dat je je pitch altijd paraat hebt, ook in de rij bij de supermarkt

Over empathie gesproken! Carmen Meester bedacht een nieuwe vorm van taalles geven. Niet gericht op woordjes stampen en grammatica, maar echt op de vaardigheid zelf. Waar ga je de taal voor gebruiken? In de schoolbank bij Carmen maak je verhalen en ga je in dialoog. Een hele andere leermethode die ervoor zorgt dat mensen niet binnen een jaar al stoppen met de cursus zonder dat ze de taal echt kunnen gebruiken.

Hoe ze dat uitlegt? ‘Zelfs in de rij bij de supermarkt moet je je pitch klaar hebben. Je moet indruk maken op die oude bekende. Niet zomaar met een pitch over wat je doet; maar een pitch met passie. Waarom doe je wat je doet? En dat in één minuut.’

Ruud Zanders: ‘Consumentenmarketing is net de dingen doen die mensen niet verwachten.’

Tip 3: Consumentenmarketing is net de dingen doen die mensen niet verwachten

Vertellen wat hij doet, kan Ruud Zanders als geen ander. Hij beheert de eerste klimaatneutrale legkippenboerderij ter wereld en wist het verhaal van Kipster meteen te verkopen bij Lidl en bij de consument. Maar het gaat niet alleen om het juiste verhaal.

‘Zorg ervoor dat je mensen weet te verrassen.’ Dat is hoe kippenveehouder Ruud Zanders het aanpakt. Volgens Ruud moet je niet altijd meegaan in alle marktonderzoeken. ‘Daarom verkopen wij een biologisch ei dat wit is in een blauw doosje; tegen alle onderzoeken in.’

Meer Uitblinkers

Tips en inspiratie voor ondernemers

Tips van succesvolle ondernemers, de nieuwste artikelen en zakelijke aanbiedingen in je inbox.

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.