Acquisitie? De drie beste tips

Uitblinkers van de Week: The Best of

Acquisitie. Voor veel ondernemers niet altijd het favoriete werk, maar noodzakelijk voor het succes van je onderneming. Hoe pak je dat dan aan?

Zo haal je die klanten binnen:

  • Tip 1: Neem de klant vanaf het begin mee in het proces
  • Tip 2: Schrijf een korte mail met één concrete boodschap
  • Tip 3: Overtuig elke klant met een op maat gemaakte demo

Benieuwd hoe Bram, Manus en Peter hun klanten binnenhalen? Ze vertellen het in de video.

Bram Adema: ‘We leggen ieder nieuw idee eerst voor aan onze klanten.’

Tip 1: Betrek je klant, meteen vanaf het begin

Bram Adema is ondernemer van CFP Green Buildings. Zijn doel? Alle gebouwen in Nederland duurzaam maken voor een zo laag mogelijke prijs. Niet € 1.000 maar € 20. Hij weet nu al 100.000 gebouwen per jaar te verduurzamen. Hoe hij dat doet? Hij betrekt zijn klant erbij, al vanaf het eerste begin. ‘We leggen een nieuw idee altijd eerst voor aan vijf klanten. Als drie van de vijf er niets aan vinden, dan valt het idee meteen af.’

Daarnaast wordt ook de propositie voorgelegd aan de vijf klanten. Als die er doorheen komt, wordt er pas een business case en een prototype gemaakt. ‘Zo krijg je bij iedere stap meer zekerheid dat het product daadwerkelijk verkoopt en investeer je pas als je zeker weet dat het idee in de smaak valt bij de doelgroep’, aldus Bram.

Manus Aa: ‘Je denkt dat mensen een uitgebreide nieuwsbrief boeiend vinden; maar ze onthouden maar één of twee dingen.’

Tip 2: Eén concrete boodschap

Maar hoe ga je dan van een lead naar een klant? Daar heeft Manus Aa een praktische oplossing voor. De oprichter van Spielwork doet niet aan saaie vacatureteksten. Hij maakt de vacature visueel. Zo weet hij de juiste kandidaat aan de juiste baan te koppelen. Wetenschappelijk ook bewezen: een bedrijf maakt meer kans op de juiste kandidaat als hij een realistisch beeld schept van de baan.

En zo heeft hij na anderhalf jaar al grote corporates binnengehaald: van Action en Nuon tot Elsevier en Sodexo. Hoe vraagt hij de aandacht? Stop met het schrijven van eindeloze nieuwsbrieven met teveel informatie erin; schrijf een korte mail met één concrete vraag of boodschap. Bijvoorbeeld door iemands aandacht te vragen om binnenkort even te bellen.

Peter Hoekstra: ‘We proberen ons altijd ultiem in te leven in het probleem van de klant.’

Tip 3: Maak een demo op maat

Als je dan eenmaal binnen bent bij de klant, dan kun je een prototype bouwen. Zo trekt Peter Hoekstra die klant over de streep. Hij weet met zijn concrete product 20Face een gezicht te herkennen op basis van één glimp.

Peter gelooft dat je niet je eigen problemen moet projecteren op de klant, maar dat je je ultiem moet inleven in het probleem van de klant. Hij overtuigt daarom iedere klant met een op maat gemaakte case en een demo. ‘Wat is het probleem van de klant, waar kan ons product een oplossing bieden en dat tekenen we volledig uit.’ Op die manier weet de klant precies hoe hij onze gezichtsherkenner kan gebruiken en welke voordelen het oplevert. Dat is volgens Peter luisteren naar de klant.

Meer Uitblinkers

Tips en inspiratie voor ondernemers

Tips van succesvolle ondernemers, de nieuwste artikelen en zakelijke aanbiedingen in je inbox.

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.