‘Bescherm je werk tegen plagiaat’

Beeldend kunstenares Susan Ruiter

Uitblinkers - 09-06-2017

Twintig jaar geleden schilderde Susan Ruiter (47) voor het eerst een mollige vrouw. Inmiddels zijn haar schilderijen zo populair dat ze regelmatig vervalst en doorverkocht worden. In binnen- én buitenland.

Wat kost je werk?

De prijzen variëren tussen de € 295 en € 3.850. ‘Deze heb ik in de loop der jaren kunnen verhogen dankzij mijn naamsbekendheid. Het zorgt ervoor dat ik nu goed van het schilderen kan leven, wat uniek is in de kunstwereld.’

Wapenfeiten

Maakte van haar schilderijen een goedlopend handelsmerk. Krijgt maandelijks diverse opdrachten uit binnen- en buitenland. Haar schilderijen zijn zo populair dat ze regelmatig worden nagemaakt en verkocht op eBay.

Tips van Susan

  • Ga na hoe het proces van een klant verloopt vanaf de eerste interesse tot de daadwerkelijke koop en speel daar op in.
  • Zie jezelf als een verlengstuk van je product. Koopt een klant jouw product op gevoel? Zorg dan dat hij een goed gevoel bij jou heeft.
  • Bezoek netwerkborrels in je omgeving met mensen uit andere vakgebieden; daar komen vaak de verrassendste samenwerkingen uit.
  • Kunnen klanten je werk niet betalen? Bied een betalingstermijnregeling aan.
  • Stel altijd een contract op waar precies in staat wat je van elkaar mag verwachten.
  • Heb je een creatief beroep? Sluit je aan bij een auteursrechtorganisatie, zoals Pictoright.

Hoe maak je van je schilderijen een onderneming?

Schilderen deed ik eerst puur hobbymatig. Uit mijn liefde voor kleuren, ronde vormen en humor ontstonden de dames die ik nu steeds opnieuw schilder. Mensen werden er vrolijk van. Ik heb het beeld verder uitgewerkt en nu is het mijn handelsmerk. Ik zocht contact met galerieën en probeerde op verschillende plekken exposities met mijn werk te organiseren. De afgelopen zeven jaar is mijn kunst echt een onderneming geworden. Sinds drie jaar heb ik een galerie en atelier aan huis; mensen kunnen gewoon binnenlopen als ik aan het werk ben. Daarnaast heb ik geïnvesteerd in online marketing en ben ik op zoek gegaan naar interessante samenwerkingen.

'Mijn tip: probeer een actieve rol te spelen in verenigingen, zoals de winkeliersvereniging. Zo weet je wat er speelt.'

Hoe kom je aan klanten?

Mijn klanten zijn voornamelijk vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een gemiddeld tot bovenmodaal inkomen. Om meer mensen te bereiken, heb ik onderzoek gedaan. Welke magazines lezen ze? Hoe gedragen ze zich online? Hoe kan ik ze het beste bereiken? Het is handig om te weten hoe het proces van de eerste interesse tot de daadwerkelijke koop verloopt. Met mijn klanten ga ik een langdurige relatie aan. Gemiddeld kopen mensen pas iets als ze mijn werk een jaar kennen. Ik zie mijzelf als een verlengstuk van mijn product; mensen moeten ook een goed gevoel bij mij hebben. Social media gebruik ik om in de spotlights te komen bij potentiële kopers. Ik maak mijn werk toegankelijk door mijn klanten een betalingstermijnregeling aan te bieden als ze daar behoefte aan hebben.

Wat is je grootste uitdaging?

De exclusiviteit van mijn werk behouden. Daarom maak ik nooit reproducties. Wel worden mijn schilderijen regelmatig nagemaakt en verkocht op eBay of Marktplaats. Om mijn werk te beschermen heb ik mij aangesloten bij Pictoright. Ik wil mensen iets unieks verkopen; zo moeten ze ook naar mijn werk kijken. Ik zou graag meer kunst in het buitenland willen verkopen, maar dat is lastig. Ik ken de markt niet en heb een slechte ervaring met een internationale galeriehouder die mij van alles beloofde. Dit heeft mij helaas veel geld gekost. Ik heb er wel van geleerd: stel altijd een contract op waar precies in staat wat je van elkaar mag verwachten.

Hoe houd je het leuk?

Door altijd op zoek te blijven naar nieuwe samenwerkingen. Ik bezoek regelmatig borrels en bijeenkomsten met mensen uit andere vakgebieden en dat levert leuke dingen op. Zo heb ik een theekop ontworpen voor een restaurant in de buurt en een bedankkaart voor een reisbureau. Mijn tip: probeer een actieve rol te spelen in verenigingen, zoals de winkeliersvereniging. Zo weet je wat er om je heen gebeurt en daar kun je soms handig gebruik van maken

 
 

Succesvolle ZZP'ers. Uitblinkers in het vak. Hoe doen ze het? Wat is hun geheim? Om de vrijdag weer een verse ZZP Uitblinker aan het woord.

Ben jij ook een ZZP Uitblinker? Meld je dan aan! We leren graag van je.