'Robots hoef je niet te betalen'

Bram Adema, directeur

Bram Adema (51) wilde álle Nederlandse gebouwen vóór 2030 verduurzamen. Die missie bleek iets te ambitieus voor een adviesbureau. Dus maakt hij specifieke kennis beschikbaar via een online tool en heeft nu 50 keer zo veel klanten.

Belangrijke lessen van Bram

  • Wil je meer klanten? Overweeg een deel van je expertise te implementeren in een online tool.
  • Toets een prototype altijd bij je klanten of potentiële gebruikers. Laat hem pas bouwen als je klant niet kan wachten om de tool te gebruiken.
  • Heb je een duurzaam product? Vergeet dan niet dat je duurzaamheid verkoopt. Klanten willen zich graag duurzaam profileren en zullen daarom sneller bereid zijn gratis reclame voor je te maken.

Wanneer investeert CFP Green Buildings in een nieuwe dienst of product? Bekijk het in de video.

Wapenfeiten

Verdubbelde zijn omzet binnen vijf jaar door het digitaliseren van zijn bedrijf. Verduurzaamt nu jaarlijks 100.000 gebouwen in Nederland door middel van een online tool. Werkt met grote klanten, zoals het AMC en het Van Gogh Museum.

Wat kost het?

'Vijf tot twintig euro per jaar per gebouw. Voorheen was dit 50 keer zoveel. Het is dus veel laagdrempeliger om een abonnement af te nemen. Daarom hebben wij nu ook 50 keer zoveel klanten.’

Waarom besloot je je bedrijf te digitaliseren

‘Wij waren een gewoon adviesbureau met als doel het verduurzamen van grote gebouwen. Als bedrijf stel je jezelf steeds grotere doelen. Onze doelstelling was echt groots: alle gebouwen – ruim 8 miljoen – in Nederland voor 2030 verduurzamen. Dan is de volgende vraag: hoe gaan wij dat realiseren? Het antwoord lag in het digitaliseren van onze kennis. Op deze manier kunnen wij veel meer klanten bedienen voor een lagere prijs. Eigenlijk zijn wij dus een heel nieuw bedrijf begonnen met dezelfde kennis.’

'Ga pas echt geld uitgeven aan een tool of dienst als je klant zegt: dit wil ik hebben.'

Hoe zet je je kennis om in software?

‘De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: welk stuk van mijn werk komt bij elke klant terug en hoe kan ik deze kennis in software digitaliseren, zodat de klant het zelf kan toepassen in zijn bedrijf? Betrek je klant in dit proces en vraag wat hij wil. We hebben een prototype bedacht waarmee gebouwen zichzelf kunnen verduurzamen. Daarmee zijn wij direct naar de klant gegaan om te toetsen of dit is wat ze zochten. Het idee was simpel: voorheen hielpen onze consultants alle klanten. Nu krijgen ze een soort ingeblikt consult en doet onze software een duurzaamheidsberekening. Uit de scan rolt een advies op het gebied van energiebesparing, CO2-uitstoot, kosten en milieueffect. Vervolgens kan de klant zelf bepalen of hij één van onze specialistische consultants inhuurt of zelf aan de slag gaat.’

Hoe blijf je voorop lopen?

‘Wij vragen ons continu af hoe wij specialistische kennis kunnen omzetten in internetsoftware en webservices. De volgende vraag is: hoe kunnen wij het voor iedereen toegankelijk maken? Onze consultants houden de markt nauwlettend in de gaten en signaleren nieuwe kansen. Onlangs hebben wij een robot gebouwd die je energiegebruik continu checkt. Hij vertelt waar je de fout ingaat en tikt je op je vingers. Zo’n robot bouw je één keer en hoef je geen salaris te betalen.’

Zo kreeg juriste Charlotte Meindersma meer klanten via social media

Hoe zorg je dat je werknemers efficiënt werken?

‘Wij werken met zelfsturende teams. Dat betekent: geen directie, geen afdelingshoofden en geen planners. Verstandige mensen kunnen zelf een planning maken. Verantwoordelijkheid maakt je werk leuker. Onze medewerkers zijn eigenlijk een soort zelfondernemers. Mensen worden beoordeeld op hun output. Vaste werktijden zijn er niet. Hoe meer vrijheid, hoe meer verantwoordelijkheid en efficiëntie. Zo heeft onze softwareontwikkelaar het afgelopen jaar in acht verschillende landen gewerkt. Dat is alleen maar positief. Als je in verschillende tijdzones werkt, kan je bedrijf 24 uur per dag actief zijn!’

Meer Uitblinkers

Ben jij de volgende uitblinker?

Blink jij ook uit in ondernemen? Meld je aan en word Uitblinker van de week. We leren graag van je.