‘Technologie denkt met je mee’

Nieuws - 29-06-2017

Verruil je achteruitkijkspiegel eens voor een ‘vooruitkijkspiegel’, adviseert trendwatcher Sander Duivestein. Hij onderzoekt de gevolgen van technologische ontwikkelingen voor organisaties. Drie tips om in te spelen op deze digitale veranderingen.

Omarm digitale technologie

‘Vroeger gingen bedrijven gemiddeld tot wel 60 jaar mee. Nu mag je blij zijn als je een decennium haalt’, aldus Duivestein. ‘Klanten zijn steeds veeleisender en passen hun vraag aan. Met technologie kan en moet je daar snel op inspringen.’ De trendwatcher noemt het ‘digitaal Darwinisme’: omarm digitale technologie om toekomstbestendig te blijven.

Voors en tegens

Waar andere trendwatchers vooral waarschuwen voor doemscenario’s, is Duivestein positiever gestemd. ‘Technologie is niet per definitie goed of slecht. Vaak is er sprake van een paradox. Een ontwikkeling brengt ons iets en neemt ons iets af. Zo ken ik nog 3 telefoonnummers uit mijn hoofd en ga ik niet meer de weg op zonder navigatiesysteem. Maar daar krijg ik veel gemak voor terug.’

Intelligentie toevertrouwen

‘De belangrijkste technologietrend voor bedrijven? Kunstmatige intelligentie. Daardoor denken apparaten met ons mee. Sterker nog: ze nemen beslissingen voor ons. Neem de zelfrijdende auto. Een gemak voor de gebruiker, maar wat betekent het voor de taxichauffeur? Die zit misschien wel zonder werk. En auto’s die foutloos rijden, maken ze minder of zelfs geen brokken. Hoe minder ongelukken, hoe minder ziekenhuisopnames en hoe minder werk voor verzekeraars. Zo heeft elke technologie enorm veel neveneffecten. Het is een miljardenindustrie.’

Technologische ontwikkelingen veranderen het bedrijfsleven dus met een noodvaart. Hoe zorg je dat je niet achter de feiten aanloopt? Sander Duivestein helpt je op weg met drie tips.

  • Doe niet alles zelf. Zelf op de hoogte blijven van alle technologische ontwikkelingen is onmogelijk. Vind het wiel dus niet opnieuw uit, maar kijk mee bij andere bedrijven of huur experts in. En zorg altijd dat de impact van technologie op je bedrijf hoog op de agenda staat.
  • Vernieuw. Elk bedrijf begint bij een probleem. De oplossing die je daarvoor biedt, is je bestaansreden. Nieuwe startups gebruiken technologie om voor jouw probleem een andere, slimmere oplossing te bieden. Word je ingehaald, probeer dan niet om je oude aanpak te beschermen, maar vernieuw hem. Verruil je achteruitkijkspiegel voor een vooruitkijkspiegel.
  • Dompel je onder. Onbekend is vaak onbemind. Je kunt pas iets vinden van nieuwe technologie, als je het zelf gebruikt. Experimenteer daarom met de ontwikkelingen die binnen jouw vakgebied relevant zijn.