Hoe zet ik social media effectief in?

Nieuws - 17-10-2016

Wie social media goed inzet, kan de verschillende kanalen elkaar extra laten versterken. Het draait namelijk allemaal om het samenspel, zegt social media expert Corinne Keijzer.

Zij deelt haar beste tips om social media effectief in te zetten, aan de hand van zes vragen.

1. Waar zit mijn doelgroep?
“Het is slim om jezelf online te profileren, maar het is vooral belangrijk te weten waar je doelgroep zit. Als je weinig tijd hebt, probeer dan niet te veel kanalen (tegelijk) in te zetten. Liever één goed dan twee half. LinkedIn is voor iedere professional een must.”

2. Ben ik zichtbaar genoeg?
“Social media is bedoeld om te laten zien wie je bent, maar dan moeten mensen wel weten dat je die verschillende kanalen gebruikt. Dat doe je niet alleen door volgbuttons te plaatsen op je website en in je e-mailhandtekening, maar ook door sharebuttons in te zetten. Die mis ik nog te vaak op websites, terwijl je bezoekers daarmee via een druk op de knop jouw content kunnen delen.”

3. Hoeveel tijd steek ik erin?
“Om social media echt goed te benutten, moet je elk kanaal dagelijks monitoren. In het begin is het even investeren, maar daarna kost het je gemiddeld een kwartier tot een half uurtje per dag. Zorg dat je het je eigen maakt. Je e-mail check je als het goed is ook een aantal keer per dag, dus doe dat bij social media ook.”

4. Welke schrijfstijl kies ik?
“Kopiëren en plakken is niet de juiste manier om je content te verspreiden; je moet rekening houden met de communicatiestijlen voor de verschillende doelgroepen op de kanalen. Voor Facebook schrijf je wat losser en informeler, voor LinkedIn formuleer je juist weer zakelijker. En kies voor andere invalshoeken.”

5. Waar en wanneer deel ik mijn blogs?
“Als blogger moet je zorgen dat je je blogs deelt via al je kanalen. Zo zorg je ervoor dat mensen via je website ook weer makkelijk naar je Twitteraccount of Facebookpagina worden geleid. Klinkt logisch, maar het wordt nog vaak vergeten. Houd hierbij ook rekening met het tijdstip waarop je iets plaatst. Wanneer is je doelgroep op welk kanaal online?”

6. Toon ik mijn expertise wel voldoende?
“Zonder door te slaan naar de spammodus, is het goed om te laten zien wat je in huis hebt. Denk daarbij altijd: wat heeft de lezer hier aan? Wees niet te bescheiden. Een mooie aanbeveling op LinkedIn? Deel ‘m op Twitter. Je mag trots zijn op wat je doet en bereikt.”

Win een gratis boek!

Wil je het nieuwste boek over LinkedIn voor professionals van Corinne Keijzer ontvangen zodra het uit is? Stuur voor 20 juli een e-mail met je naam naar ziggozakelijkevents@office.ziggo.nl en wie weet krijg jij het boek toegestuurd!

Over Corinne Keijzer

Corinne Keijzer is social media expert. Ze werkt als consultant op het gebied van social media marketing en -strategie. Ook geeft ze advies, trainingen en workshops over Facebook, Twitter en LinkedIn. Keijzer spreekt en blogt onder meer over digitale marketing. Ze schreef meerdere boeken over social media, waaronder LinkedIn voor bedrijven en Facebook voor ondernemers.