Hoe zet je social media effectief in?

6 tips van social media expert Corinne Keijzer

Nieuws - 04-09-2017

Je weet het wel. Met social media kun je goed klanten werven. Maar het kost zoveel tijd! Social media expert Corinne Keijzer vertelt hoe je met een kleine tijdsinvestering het maximale bereikt.

Corinne Keijzer werkt als consultant op het gebied van social media marketing en -strategie. Ook geeft ze advies, trainingen en workshops over Facebook, Twitter en LinkedIn. Keijzer spreekt en blogt onder meer over digitale marketing. Ze schreef meerdere boeken over social media, waaronder LinkedIn voor bedrijven en Facebook voor ondernemers.

Corinne weet dus als geen ander hoe belangrijk social media zijn om je als ondernemer succesvol te profileren. Maar ook dat je daar als ondernemer geen zeeën van tijd voor hebt. Hoe maak je toch optimaal gebruik van LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter? Zes tips van Corinne.

Bepaal waar je doelgroep zit

'Het is slim om jezelf online te profileren, maar het is vooral belangrijk te weten waar je doelgroep zit. Als je weinig tijd hebt, probeer dan niet te veel kanalen (tegelijk) in te zetten. Liever één goed dan twee half. LinkedIn is voor iedere professional een must.'

Gebruik volgbuttons en sharebuttons

'Social media is bedoeld om te laten zien wie je bent, maar dan moeten mensen wel weten dat je die verschillende kanalen gebruikt. Dat doe je niet alleen door volgbuttons te plaatsen op je website en in je e-mailhandtekening, maar ook door sharebuttons in te zetten. Die mis ik nog te vaak op websites, terwijl je bezoekers daarmee met één eenvoudige klik jouw content voor je kunnen delen.'

Monitor je kanalen

'Om social media echt goed te benutten, moet je elk kanaal dagelijks monitoren. In het begin is het even investeren, maar daarna kost het je gemiddeld een kwartier tot een half uurtje per dag. Zorg dat je het je eigen maakt. Je e-mail check je als het goed is ook een aantal keer per dag, dus doe dat bij social media ook.'

Kies een passende schrijfstijl

'Kopiëren en plakken is niet de juiste manier om je content te verspreiden: je moet rekening houden met een passende communicatiestijl voor de verschillende doelgroepen en kanalen. Voor Facebook schrijf je wat losser en informeler, voor LinkedIn formuleer je juist weer zakelijker. En kies voor andere invalshoeken.'

Kies de goede plek en het goede tijdstip voor jouw verhaal

'Als blogger moet je zorgen dat je je blogs deelt via al je kanalen. Zo zorg je ervoor dat mensen via je website ook weer makkelijk naar je Twitteraccount of Facebookpagina worden geleid. Klinkt logisch, maar het wordt nog vaak vergeten. Houd hierbij ook rekening met het tijdstip waarop je iets plaatst. Wanneer is je doelgroep online op welk kanaal?'

Laat je expertise zien

'Zonder door te slaan naar de spammodus, is het goed om te laten zien wat je in huis hebt. Denk daarbij altijd: wat heeft de lezer hier aan? Wees niet te bescheiden. Een mooie aanbeveling op LinkedIn? Deel ‘m op Twitter. Je mag trots zijn op wat je doet en bereikt.'

Corinne is een van onze Uitblinkers van de week. Check hoe zij succesvol onderneemt.