Personal branding draait niet om een imago

‘Zorg ervoor dat u een merk bent’ en nog 4 tips

Nieuws - 21-06-2017

Een imago creëren? Niet doen, zegt Nancy Poleon. Volgens de oprichter van Branded Personalities is het voor jou als ondernemer vooral belangrijk om te zorgen dat je een merk bent.

En dat doe je door jezelf te blijven en uit te zoeken waar je om bekend wilt staan. Ze geeft vijf personal branding tips.

1. Weet wat je wilt bereiken en blijf dicht bij jezelf

"Het klinkt makkelijk, maar het zijn twee van de moeilijkste dingen. Kijk niet naar wat anderen van je verwachten, maar naar wat je van jezelf verwacht. Waar sta je voor? Wat vind jij interessant? Laat dat zien. Beantwoord voor jezelf de W-vragen, zoals: 'Wat wil ik bereiken?' en 'Waarom doe ik wat ik doe?' Show the real you! Mensen die dat doen, hebben meer kans op succes."

2. Definieer je kernwaarden

Als je weet wat belangrijk is voor jou, kun je op basis daarvan zakendoen. Nancy: "Ik houd er bijvoorbeeld niet van als mensen zeggen: ‘We doen het altijd zo’. Out-of-the-box-denken, creatief zijn, oplossingen zoeken, dát vind ik tof. Met mensen die deze kernwaarden hebben, wil ik werken. Soort zoekt soort, en op die manier krijg je op natuurlijke wijze meer klanten. Want die gelijkgestemden bevelen jou ook weer aan in hun netwerk. Zet die kernwaarden voor jezelf op een rij en maak een definitie van de klanten voor wie je werken wilt."

3. Blijf investeren in je netwerk

"Zeker voor ZZP’ers is dit zó belangrijk! Je mag nooit denken dat je klaar bent, je moet mensen blijven vertellen wat je doet. Albert Heijn moet ook blijven adverteren. Het levert altijd iets op, ook al is het niet direct. Maak een lijst van mensen die je wilt ontmoeten, check via LinkedIn welke mensen uit je eigen netwerk een connectie met die persoon hebben en nodig diegene uit om een keer koffie te drinken. Bedenk wel dat het niet alleen om nemen gaat, maar ook om geven. Het moet voor allebei een win-win situatie zijn."

4. Wees consistent

"Vertel steeds dezelfde boodschap, dan blijft je verhaal hangen. Als je de ene dag zegt dat je appels verkoopt, hoef je niet de volgende dag te zeggen dat je ook peren hebt. Ook al ís dat zo. Focus je op die appels, je zgn. 'Star Product'. Als mensen dan bij je komen, ontdekken ze vanzelf wat je nog meer doet. Mensen kopen een album van een artiest omdat ze die ene single vaak hebben gehoord en goed vinden, niet omdat ze alle vijftien tracks al kennen."

5. Vertel je verhaal

"We willen allemaal weten hoe een succesvol iemand ergens is gekomen, dus vertel wat je hebt gedaan. Je hebt er tenslotte hard voor gewerkt. Deel ook je ambities en stel vragen, zodat anderen je ermee kunnen helpen. Mensen zijn soms bang om te worden veroordeeld. Niet nodig: de mensen die jou veroordelen, zijn jouw mensen niet."