Vijf redenen om Instagram zakelijk in te zetten

Nieuws - 2016-10-17

Instagram groeit. Momenteel zijn er wereldwijd 300 miljoen gebruikers, waarvan 1,8 miljoen Nederlanders.

Grote kans dat uw doelgroep zich op het sociale medium bevindt. Als u die doelgroep wilt bereiken, is het belangrijk dat u een visueel verhaal vertelt. Kirsten Jassies, auteur van In beeld met Instagram, over wat Instagram voor u als ZZP’er kan betekenen.

Vijf redenen om Instagram in te zetten:

1. Je vergroot je naamsbekendheid en zichtbaarheid

"Instagram is een van de vijf grootste social media platforms. Het wordt veel gebruikt door jongeren, maar het aantal dertigplussers met een account is enorm aan het groeien. Het is dus zonde om het medium niet te gebruiken als je doelgroep daar zit. Zorg wel dat je regelmatig post. Mensen kijken een paar keer per dag op Instagram, dus als je er maar één keer per week iets op zet, ben je niet zichtbaar."

2. Je kunt uitleg en toelichting geven op je product of dienst

"Voor wie in de fashion-, food-, beauty- of travelbranche werkt, ligt het voor de hand om een kanaal als Instagram te gebruiken. Foto's in die categorieën doen het goed. Maar ook als je in een andere hoek zit, kun je iets bedenken om ervoor te zorgen dat mensen je product of dienst beter leren kennen. Politie Noord-Nederland doet dat bijvoorbeeld heel goed, door het account elke week door een andere agent te laten beheren. Daardoor gaat het over de personen en de inhoud van hun werk. Zo geven zij via Instagram de organisatie een gezicht."

3. Het zorgt voor een betere klantenbinding

"Als mensen je volgen, vinden ze je (merk) al leuk. Je moet er wel voor zorgen dat ze je trouw blijven. Bepaal vooraf – zeker bij een breed aanbod van producten of diensten – waar je je op focust. Laat wel iets van jezelf zien, zodat die volgers een band met je kunnen opbouwen. Maar bedenk goed dat ze je volgen vanwege je product of dienst, dus probeer daar dichtbij te blijven. Krijg je veel vragen? Geef dan snel en duidelijk antwoord. Volgers vinden het leuk als je hun – voor jou ook relevante – foto's deelt. GoPro doet dat slim: als mensen met een actiecamera een foto van het merk maken, zetten ze daar meestal #GoPro bij. Het bedrijf hoeft alleen maar dagelijks op die hashtag te zoeken om foto's van klanten te vinden en te reposten."

4. Je kunt er een community opbouwen

"Bedenk vooraf wat de doelgroep wil zien. Als je een goed visueel verhaal hebt, komen er vanzelf meer volgers. Zoek de klant op door via locatiemarketing te kijken wie er is ingecheckt bij jouw winkelpand en ga die mensen volgen.

Datzelfde kun je doen door te zoeken op hashtags die voor jouw bedrijf relevant zijn. Instagram is een mobiele app, dus het is wel een vereiste dat je een mobiele website hebt."

5. Het helpt bij de verkoop van je product/dienst

"De grootste Amerikaanse ketens – Nordstrom, Target en Whole Foods Market – hebben allemaal een Instagram-account. Zij plaatsen er foto's van hun producten op. Je kunt op Instagram bij een foto niet doorlinken naar de website, maar wel naar een tussenpagina – Like2Buy – zodat mensen toch meteen bij het juiste product terechtkomen. Belangrijk is dat je goede foto's maakt, maar tegenwoordig heb je allerlei apps waarmee je foto's kunt verbeteren. Of huur een fotograaf in voor een fotoshoot en plaats die beelden verspreid over een paar maanden. Geen product maar een dienst? Laat je expertise zien!"

Bent u geïnteresseerd in andere inspirerende verhalen, tips, of wilt u een vraag stellen aan of kennis delen met andere ondernemers? Volg dan Ziggo voor ondernemers.

Over de auteur

Kirsten Jassies is freelance blogcoach, Instagramexpert en contentstrateeg. Werkte tien jaar voor uitgever Sanoma, waar ze onder meer het bloggersnetwerk Blogtoday.nl opzette. Schreef In beeld met Instagram in 60 minuten. Geeft trainingen en presentaties over haar expertises.