Hoe vind je het juiste personeel?

Medewerkers als het succes van je startup

Groeien en opschalen zijn de grootste uitdagingen voor startups. Hoe zoek je de juiste personen bij jouw bedrijf? Boris: ‘Onze hamvraag bij een sollicitatie: hoe is het om met deze persoon een uur in de lift vast te zitten?’

Kijk naar iemands toegevoegde waarde

Wil je als startup doorgroeien, dan heb je personeel nodig. Maar hoe vind je de juiste mensen? Boris en Patrick zoeken vooral naar iemands toegevoegde waarde: 'Zie je bedrijf als een vliegtuig zonder accessoires. Je bouwt het vliegtuig steeds meer uit. Iemand is bijvoorbeeld de lichten van het vliegtuig. Misschien wist je niet eens dat je lichten nodig had. Maar dan zie je ineens dat je nu ook ’s nachts kunt landen, wat je omzet verdubbelt!’

Zoek mensen die zelf problemen oplossen

Welke eigenschappen moeten nieuwe collega's sowieso hebben als je door wilt groeien? Boris: 'Je hebt mensen nodig die zelf problemen kunnen oplossen. Zo kwam tijdens een conferentie een collega naar ons toe met een probleem. Er bleek voor de vrijwilligers geen lunch te zijn geregeld. “Dan ga je toch even naar de bakker en koop je 60 broodjes?”, zeiden wij. Later spraken we een collega met exact hetzelfde probleem. Hij gaf ons een bonnetje en zei: “We hadden geen lunch, maar ik heb het laten halen.” Die oplossingsgerichtheid heb je nodig als je evenementen organiseert.

Wees geen baas, maar een leider

Heb je het juiste zelfstandige team dat elkaar perfect aanvult voor je startup bij elkaar? Maak dan niet de fout om 'de baas' te spelen. Boris: ‘Een baas is iemand die vertelt wat er moet gebeuren. Een leider is iemand die een doel aanwijst en dan een stap opzij doet. Het is niet meer de tijd om als veertiger de baas te spelen, terwijl je medewerkers hoofdzakelijk millennials zijn. Zij werken in een andere tijd, in andere teams en in een steeds veranderende industrie. Waarom zou je dan naar mij luisteren? Je moet mij negeren en zelf je pad vinden.’

Doe de elevator-test

De persoon die je aanneemt, moet natuurlijk binnen de organisatie passen. Hoe kom je daarachter? Boris en Patrick bedachten hiervoor de elevator-test. Boris: ‘In ons vorige kantoorgebouw hadden we vaak storing in de lift. Eén keer stonden Patrick en ik vast met mensen van een ander kantoor die we echt niet leuk vonden. Dat was de langste storing ooit voor ons. Sindsdien vragen we ons bij nieuwe medewerkers altijd af: wat als we met deze persoon een uur vast zitten in een lift? Is dat vervelend, of is dat leuk?'

Hoe vind je goed personeel? Tips:

  • Wil je snel groeien? Ga voor mensen die problemen niet alleen signaleren, maar ook oplossen.
  • Wees een leider, geen baas. 
  • Laat het resultaat leidend zijn. Standaard kantoortijden van 9-5 zijn passé. Medewerkers moeten hun eigen productieve momenten kunnen kiezen, of dit nu midden in de nacht is of vroeg op de ochtend. 
  • Zoek naar mensen met een toegevoegde waarde. En vraag je af: is het leuk om met deze persoon in de lift vast te blijven zitten?

Meer Uitblinkers over personeel

Meer The Next Web

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in hun vak. We volgden ook CorendonOgerNew York Pizza, MAS en Studio 100. In deze serie volgen we startupicoon Boris Veldhuijzen van Zanten.