'Een investeerder is geen zak geld'

Hoe maak je geldschieters enthousiast voor je idee?

Hoe ziet de toekomst van fysiek winkelen eruit? Drie ‘technerds' ontwikkelden een applicatie om per stad de winkelvoorraad van retailers in te zien. Hoe maken ze investeerders enthousiast voor hun winkel-app?

Ondernemers pitchen bij The Next Web

Welke startup heeft potentie? Drie ondernemers pitchen hun idee bij startup-icoon Boris Veldhuijzen van Zanten.

Hoe maak je investeerders enthousiast?

Steeds meer webshops openen een winkel. En dat is niet voor niets: 85 procent van alle modeaankopen wordt nog steeds gedaan in een fysieke winkel. Jochem Timmers (23), Max Aerts (25) en Martijn Verbakel (22) zagen deze trend twee jaar geleden al aankomen. Ze ontwikkelden Findur: een platform waar de consument via een app de actuele winkelvoorraden kan checken.

Imiddels zijn er 1500 winkels aangesloten; ook grote ketens We Fashion en de Bijenkorf. De winkels betalen een maandelijks bedrag. Een deel van dit bedrag wordt geïnvesteerd in marketing. Momenteel zijn de jonge ondernemers uit Eindhoven op zoek naar een investering van €200.000 tot € 300.000. Het gesprek voeren met potentiële investeerders blijkt lastig. Ze vragen vaak om traffic, waar het nu nog aan ontbreekt. Hoe maken ze investeerders toch enthousiast voor hun idee?

Het advies van Boris

  • Focus je op de grote landelijke ketens. Zodra je een landelijk platform bent, komen de kleine winkels vanzelf.
  • Denk goed na over je bedrijfscultuur en investeer hier voldoende geld in. Personeel heeft veel invloed op je bedrijf. Zoek naar een diverse groep mensen.
  • Vragen investeerders naar traffic? Keer het gesprek om. Wijs potentiële investeerders op de positieve punten van je bedrijf: jullie hebben de app snel gebouwd, de ratings zijn goed en de winkels zijn er klaar voor. Alleen de traffic ontbreekt. En daar hebben jullie nu juist investeerders voor nodig.
  • Zie investeerders niet als een zak geld op pootjes. Gebruik de ervaring van je investeerder; kies iemand die kennis heeft van het product of de doelgroep en gebruik deze kennis.

Meer over startups

Meer pitches

Uitblinkers in zaken

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in hun vak. Zo volgden wij New York PizzaCorendonOger, Studio 100 en MAS. In deze serie, The Next Web, volgen we startup-goeroe Boris Veldhuijzen van Zanten.