'Verover eerst 1 stad, dan de wereld'

Hoe krijg je je app in het systeem van de consument?

Goed eten in een nieuwe stad, maar geen idee waar? Dat hoeft niet meer. Herman van den Berg ontwikkelde dnnr voor een verrassend avondje uit eten.

Ondernemers pitchen bij The Next Web

Welke startup heeft potentie? Drie ondernemers pitchen hun idee bij startup-icoon Boris Veldhuijzen van Zanten.

Hoe verkoop je een verrassing?

Een uur zoeken op vergelijkingswebsite voor het beste restaurant? De meeste mensen zijn er geen fan van. Toch zijn Nederlanders gemiddeld twaalf uur per jaar bezig met het vinden van het juiste plekje om te eten. Herman van den Berg lanceerde dnnr: een website waar de consument op basis van persoonlijke voorkeuren ‘gekoppeld’ wordt aan een restaurant. Over allergieën eetwensen en budget bijvoorbeeld. Smaakadviseurs kiezen een restaurant uit en maken een reservering. Waar? Dat blijft tot het laatste moment een verrassing. Het verdienmodel: 10 procent marge aan de gebruikerskant.

Herman komt uit de sales en vond in Luuk Botzen (21) zijn design-compagnon. Hun volgende stap: het vertrouwen van de consument winnen. Want hoe verkoop je een verrassing?

Het advies van Boris

  • Zorg dat elke verrassing echt positief uitpakt. Maak geen valse beloftes. Deel voorbeelden van tevreden consumenten, zoals social influencers.
  • Kijk naar Airbnb. Zij zijn klein begonnen met één stad: New York. Stad voor stad hebben ze zo de hele wereld veroverd.
  • Haak net als Airbnb aan bij evenementen in steden waar je je product verkoopt. Denk aan een wijnproeverij. Geen geschikte evenement? Organiseer zelf iets!
  • Denk na over de volgende stappen: hoe krijg je je concept in het systeem van de consument? Hoe voorkom je dat het bij eenmalig uitproberen blijft?
  • Zorg voor optimaal gebruikersgemak; alles moet soepel en fijn werken. Anders haken mensen meteen af.

Meer over startups

Meer pitches

Uitblinkers in zaken

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in hun vak. Zo volgden wij New York PizzaCorendonOger, Studio 100 en MAS. In deze serie, The Next Web, volgen we start-up goeroe Boris Veldhuijzen van Zanten.