'Elke achtertuin is een kampeerplek'

Onvergetelijke ervaring wordt Airbnb van kamperen

Alexander van Nimwegen was het tentje-aan-tentje kamperen zat. Hij koos voor een nieuw avontuur: kamperen in de achtertuin. Deze onvergetelijke ervaring zet hij nu om in een app. Hoe maakt hij deze startup succesvol?

Hoe breng je je app aan de man?

Campspace is een platform voor unieke kampeerplekken. Gewoon in de achtertuin. Het idee ontstond toen Alexander met zijn vriendin in een camper door Nieuw-Zeeland reisde. Ze waren de massacampings zat en besloten bij een willekeurig huis aan te bellen met de vraag of ze in de achtertuin mochten kamperen. Het werd een onvergetelijke ervaring. Bij thuiskomst nam hij direct contact op met bevriende ondernemers Jeroen Wielaard (39) en Merijn Straathof (30). Want elke achtertuin kan een kampeerplek zijn. En daar moeten meer mensen van genieten.

Campspace zich nu op Frankrijk, Duitsland, Spanje en Portugal. Doelstelling: € 130.000 tot € 300.000 ophalen met een crowdfunding-campagne. Nu wordt alleen de directeur nog betaald. Dat moet anders. Hun uitdaging: hoe maak je van een onvergetelijke ervaring een succesvolle startup?

Het advies van Boris:

  • Crowdfunding is een goed idee, maar het streefbedrag is aan de lage kant. Zet amibitieuzer in en ga voor een hoger bedrag.
  • Zorg dat je jezelf fulltime kunt betalen, investeerders waarderen een professionele insteek.
  • Zoek naar andere marketingstrategieën; alleen crowdfunding is niet genoeg om dit concept aan de man te brengen.

Meer over startups

Meer pitches

Uitblinkers in zaken

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in hun vak. Zo volgden wij New York PizzaCorendonOger, Studio 100 en MAS. In deze serie, The Next Web, volgen we startup-goeroe Boris Veldhuijzen van Zanten.