Groeien tot kunst verheven

Uitblinkers in Zaken

Wereldwijd naar de grootste musea en attracties, zónder gedoe in de rij? Dat is de belofte van Luuc Elzinga van Tiqets. Luuc heeft al meer dan € 20 miljoen aan investeringen binnengehaald - maar dat is niet voldoende. Lukt het Luuc om op tijd genoeg geld te verzamelen? Dat zie je in de nieuwste documentaire van Uitblinkers in Zaken!

Tiqets is de laatste jaren één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Het hengelde al meer dan € 20 miljoen binnen bij investeerders. Maar CEO Luuc Elzinga zoekt naar meer kapitaal om de groei door te zetten. Gaat het hem dat lukken? 

Een toegangskaartje voor het Louvre in Parijs, de Sagrada Familia in Barcelona of ‘gewoon’ het Rijksmuseum in Amsterdam. Tiqets verkoopt e-tickets voor musea en attracties in de grootste steden van de wereld. Geen gedoe meer om in de rij te staan bij de kassa, geen papieren tickets uitprinten en soms kun je lange wachtrijen omzeilen door te upgraden voor een ‘skip the line’ entree.

Tiqets’ zoektocht naar kapitaal

Tiqets behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland. In de afgelopen jaren hebben met verschillende investeringsrondes al meer dan € 20 miljoen aan kapitaal binnengebracht. Geld is de belangrijkste brandstof voor bedrijven die snel willen, nee, móeten groeien. ‘We opereren in een markt die ongeveer € 60 miljard groot is. Er zijn vijf wereldwijde spelers, die nog niet eens 1% van de markt bedienen, aldus Tiqets CEO Luuc Elzinga (41). ‘Dit is de kans om groot te worden.’

Tiqets CEO Luuc Elzinga weet: het is nú of nooit, want ‘de koek wordt nu verdeeld’. Om nog harder te groeien is Luuc en zijn team voortdurend opzoek naar manieren en middelen om te groeien. In de documentaire volgen we Luuc en zijn Tiqeteers die op zoek zijn naar nieuw kapitaal. Gezond groeien en tegelijkertijd risico nemen door grote geldsommen en vreemd kapitaal binnen te halen; dat is het snijvlak waarop Luuc opereert.

Roer volledig om: B2B én B2C

Tiqets is actief in 140 steden verspreid over 43 landen wereldwijd. Dat was ooit een utopie. Tiqets, opgericht in 2014, moest noodgedwongen in 2015 het roer volledig omgooien. Tiqets richtte zich oorspronkelijk op sites van derden, zoals reisorganisaties en vliegmaatschappijen, om daar een boekingsmodule op te plaatsen. Maar het duurde vaak te lang voordat grote partijen de boekingsmodule online zetten. Die afhankelijkheid werkte niet. ‘We kregen maar geen tractie.’

Nu richt Tiqets zich rechtstreeks op de consument, terwijl het ondertussen de attracties aan bezoekers helpt. Dat doen ze met 100 man in Nederland met acht kleine kantoren in de rest van de wereld die contracten sluiten met attracties in de omgeving. De toegangsprijzen zijn meestal hetzelfde als aan de kassa. Tiqets rekent per e-ticket een kleine commissie door aan de attractie. Maar dat levert wel extra bezoekers op voor hen, omdat Tiqets een wereldwijd bereik heeft en in verschillende talen en betaalmethodes het bezoekers makkelijk maakt om tickets te kopen voor attracties en musea.

Hoge klantwaarderingen

Toeristische trekpleisters waarderen Tiqets, net als consumenten. Dat is te zien aan bijvoorbeeld de 96% ‘Excellent’- reviews op de website, of de 9,3 score op Trustpilot. En ook Google waardeert Tiqets. Bij veel attracties is het mogelijk om tickets te kopen via Tiqets, zonder daarvoor de Google-omgeving te verlaten. Tiqets levert hiervoor de techniek en uiteraard de tickets. ‘Dat is uniek!’, aldus Luuc.

Meer Uitblinkers in Zaken

Tips en inspiratie voor ondernemers

Tips van succesvolle ondernemers, de nieuwste artikelen en zakelijke aanbiedingen in je inbox.