‘Kijk dichter bij huis!’

Ikonic Toys gaan voor productie de hele wereld over. Kan dat anders?

Maurice Doorduyn ontwerpt en verkoopt houten speelgoed. Hij is op het punt waarop hij keuzes moet maken: met welke producten gaat hij door, wat valt af en waar laat hij zijn speelgoed produceren?

Ondernemers pitchen bij Studio 100

Drie ondernemers pitchen hun uitdaging bij CEO van Studio 100 en Uitblinker in Zaken Hans Bourlon. Hans geeft advies.

Het begint bij een goed productieproces

Misschien ken je Maurice nog als ZZP Uitblinker van de week. Hij is klaar om met zijn Ikonic Toys de volgende stap te zetten. Dat begint met een goed productieproces. Want bij de kraanwagen uit Pluk van de Petteflet liep dat proces niet lekker. Levertijden waren bijvoorbeeld onduidelijk. ‘Dat laat zich ook bijna niet managen’, meent Maurice. Hans denkt daar anders over: ‘Wij bestellen in een land ver weg het basisvolume. Dat is drie maanden onderweg. En we hebben altijd 2 of 3 back-ups. Dit soort dingen wordt ook dichterbij gemaakt, in Turkije bijvoorbeeld. Die kunnen vaak binnen 14 dagen al leveren. Je kunt ook onderzoeken: kan ik dit niet in Nederland?’

Het advies van Hans aan Maurice:

  • Spreid je bevoorradingsrico’s door producten in verschillende landen te laten maken.
  • Kijk ook eens dichter bij huis; maak gebruik van een grote groep die ambachtelijk werk niet schuwt. Neem zo een deel van de productie in eigen hand.
  • Omring je met ondernemers die op dezelfde doelgroep focussen. Misschien kun je samen een productiebedrijf oprichten.
 
 

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in hun vak. Zo volgden wij New York PizzaCorendon en Oger. In deze serie volgen we Studio 100 CEO Hans Bourlon.