Geld verdienen met online content

Van de buis naar online. Studio 100 doet dat zo

Studio 100 - 10-07-2017

Je bent een zeer succesvolle kindertelevisieproducent en dan kijkt ineens niemand televisie meer. Iedereen zit op mobiele schermpjes naar content te kijken. Studio 100 moet mee met het veranderende televisielandschap. Maar hoe?

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken volgen we Studio 100. Het Disney van de Benelux is bekend van kindertelevisie, zoals Samson en Gert, Kabouter Plop en Maya de Bij. Maar kinderen kijken steeds minder vaak televisie. Ze kijken naar YouTube via de tablet of smartphone. Die verschuiving heeft veel impact. Ook op de business van Studio 100, stelt CEO van Studio 100 Benelux Anja van Mensel.

Investeer waar je in gelooft

Hoe gaat Studio 100 hiermee om? ‘Alles in de gaten houden en zorgen dat we niet stil vallen. Dat betekent: investeren als we ergens in geloven’, vertelt Anja. Er gaat veel geld zitten in het maken van online content, maar er zit amper een verdienmodel achter. Toch is het voor Studio 100 geen optie om online niet zichtbaar te zijn. ‘Het geld dat we verdienen met YouTube investeren we weer in YouTube-content. Het is eigenlijk een break even-operatie.’

Karakter als businessmodel

Als het maar moeizaam geld oplevert, wat is dan het belang van online content? Anja: ‘Het is een touchpoint met onze kijkers. Bij ons gaat het erom dat een karakter wordt gezien en geliefd. Zo zwengelen wij ons 360-graden-model aan.’ Om ieder karakter wordt door Studio 100 het 360-graden-model gelegd. Ieder figuur is een businessmodelletje opzich. Kabouter Plop staat als het ware in het midden. Daaromheen staan de middelen waar geld mee wordt verdiend: cd’s, optredens, de aanwezigheid in het eigen pretpark en tv-series in verschillende landen.

Meer over het 360-graden-model

Uitzenden niet meer van nu

Wat is dan nog de waarde van televisie kijken voor Studio 100? Oprichter en CEO van Studio 100 Hans Bourlon ziet televisiezenders naar een soort Netflix-model gaan. Kindertelevisie is niet gekoppeld aan actualiteit. Dus ga je naar een model waarin een zender wekelijks afleveringen ter beschikking stelt. ‘De kijker gaat zelf bepalen waar en hoe hij naar iets kijkt. Uitzenden zoals vroeger wordt minder relevant.’

 
 

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in hun vak. Zo volgden wij eerder CorendonOger en New York Pizza. In deze serie volgen we Studio 100 oprichter Hans Bourlon.