Deel 2: Oger, modepionier in Nederland

Een kijkje in de keuken van hét mannenmode-icoon van Nederland

Oger - 06-06-2017

Zie je personeel als een voetbalelftal: je hebt waterdragers, spelverdelers, topscoorders en de perfecte voorzetgever. In de Oger-machine heeft ieder personeelslid zijn rol. De ondernemersfamilie Lusink laat in aflevering 2 van Ondernemers in stijl zien wat zij verstaan onder een hoog serviceniveau.

Een goed glas wijn, een lekkere lunch, een kleermaker in laten vliegen. Je moet je klant in de watten leggen. De Oger-familie gaat daarin net een stap verder. Ook buiten de winkel en openingstijden. ‘Als wij op inkoop zijn in Italië en we komen iets leuks tegen voor een klant, dan sturen wij een appje of we het voor hem mee moeten nemen’, zegt Oger CEO Martijn Lusink.

Shoppen: maak er een feestje van

De Nederlandse man shopt niet graag. Paskamer in, paskamer uit. Het is een kriem. Dus maakt Oger er een feestje van. In aflevering 2 van Ondernemers in stijl zien we hoe Quote 500-lid en Heracles-voorzitter Jan Smit zijn halfjaarlijks bezoek aflegt. Zijn favoriete kledingstukken zijn al klaar gehangen, kleermakers en stylistes zwermen om hem heen. En aan het einde van de ochtend gaat hij tevreden en in stijl de winkel uit.

Oger Lusink pioniert met mannenmode

Dat de man winkelen niet de leukste bezigheid vindt, is nooit anders geweest. Ook niet wanneer Oger Lusink met zijn winkel begint. We spreken over eind jaren tachtig. Het Nederlandse voetbalelftal doet er nog toe, premier Ruud Lubbers zit al jaren stevig op het Haagse pluche en met de opening van de Amsterdamse discotheek de IT heeft de house zich definitief in Nederland gevestigd. Denk aan Ruud Gullit, de Haagse politiek en de Nederlandse housescene en je ziet te grote pakken, jasjes met schoudervullingen, te drukke printjes en opgestroopte mouwen.

Hoe anders is dat nu? De Nederlandse man draagt pakken met Italiaanse snit. Daar heeft Oger zijn steentje aan bijgedragen. Oger heeft de mannenmode beïnvloed. Vanwege een conflict met zijn vorige werkgever moet Lusink noodgedwongen afwijken van het plan om degelijke Duitse pakken te verkopen. In plaats daarvan koopt hij Italiaanse stoffen in en creëert hij zijn eigen pakken. De geboorte van het dna van Oger. Het dna van de Nederlandse mannenmode.

Het hoge serviceniveau van Oger:

  • Maak er een feestje van: glaasje wijn, lekkere hapjes, een lunch
  • Bereid de komst van vaste klanten voor
  • Denk tijdens inkoop aan de behoefte van je klanten
  • Kijk af van de grootsten. Lusink: ‘Yves Saint Laurent zei: “Mijn klant is mijn decor”. Hij is mijn voorbeeld.
 
 

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in hun vak. In deze serie volgen we modefamilie Oger.