‘De essentie is verkoop’

Lingeriezaak Palais zit in de knel. Een lesje retail, door Sander Lusink

Oger - 16-10-2017

Lisette van Ravels is eigenaar van Palais, een lingeriezaak in Breda. Het familiebedrijf bestaat al 61 jaar, maar het zit helemaal vast sinds de crisis. Kan Sander Lusink, Brand Director van luxe herenketen Oger, haar helpen?

Ondernemers pitchen bij Oger

Drie ondernemers mochten hun uitdaging pitchen bij Uitblinker in Zaken: Oger. Sander Lusink (mede-eigenaar en Brand Director van de luxe mannenmodewinkel) geeft tips & tricks.

Pitch 2: Lingeriezaak Palais

Die vraag hoef je aan de ondernemer Lusink maar één keer te stellen. Hij neemt uitgebreid de tijd om Lisette van Ravels weer vol ondernemerspassie te krijgen. Ja, retail is één van de zwaarste vakgebieden in Nederland. ‘Maar de essentie is verkoop. Zorg voor voldoende traffic naar je winkel. Dat is het begin van je verkoop. Denk niet te standaard. De tijd van “Ik heb een winkel, ik doe de deur open en waar blijven die mensen?” is voorbij.’

Maar hoe zorg je dat de klanten binnenkomen, Sander? ‘Je moet je klanten entertainen. Het begint met een idee, daarna kijk je hoe je het zo goedkoop mogelijk kunt uitvoeren.’

Sanders tips om mensen naar je winkel te trekken:

  • Organiseer evenementen: bedenk een thema, hang ballonnen op, trek een fles champagne open.
  • Maak één keer per week een nieuwsbrief. Vertel over je nieuwe collectie of hoe de week is verlopen. Geen inspiratie? Huur een student journalistiek in.
  • Promoot je winkel. Dat kan al met iets kleins, zoals je koffieapparaat. ‘Wij hebben Nespresso koffie!’
 
 

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in hun vak. In deze serie volgen we modefamilie Oger.