Aflevering 3: Het succes van het franchisemodel

Hoe New York Pizza groeit door ondernemers

New York Pizza - 06-06-2017

Het franchisemodel is een van de sleutelstukken in het succes van New York Pizza. Door de vrijheid die ze krijgen hebben jonge ondernemers de kans om te groeien en zich te ontwikkelen. En iedereen kan van elkaar leren.

Hoe werkt het franchisemodel?

De opstartkosten van een nieuwe vestiging zijn € 180.000. De ondernemer moet hier zelf € 40.000 van inleggen. Zonder deze opstartkosten voor de ondernemer zou je kunnen meeliften op het succes van New York Pizza zonder risico te nemen. ‘Dan is het een free ride’, zegt Philippe. De gemiddelde omzet van een vestiging ligt op € 500.000. 6,5% van deze omzet wordt afgedragen aan het hoofdkantoor en 3,5% van de omzet is de bijdrage aan de landelijke marketingkosten. De vestiging moet dus 10% van de jaaromzet afstaan. Toch blijft er, na aftrek van de personeelskosten, nog een flink bedrag over. Het break-evenpoint ligt namelijk rond de € 250.000.

Franchisenemers dragen 6,5% van de omzet af aan het hoofdkantoor. Daarnaast is 3,5% van de omzet een bijdrage aan de landelijke marketingkosten.

Beetje stout

Met 143 vestigingen en de wens om dit jaar 20% te groeien, is het wel duidelijk dat New York Pizza een gewild concept is voor franchiseondernemers. New York Pizza heeft in de loop der jaren een erg sterk imago opgebouwd. Dit is allemaal begonnen met het kiezen van een sterke merknaam. New York is de stad waar alles groot is, een stad die brutaliteit uitstraalt. Vanuit dit idee is het merk New York Pizza opgebouwd. De reclamecampagnes van NYP zitten dan ook op het randje. Er wordt altijd gezocht naar manieren om er een leuke, ondeugende of brutale draai aan te geven. En dat werkt: rumoer zorgt voor aandacht en publiciteit.

Ook bij reclame speelt vernieuwing een rol. Zo is er zojuist een campagne gestart met tv-programma The Voice of Holland. Veiliger dan de normale insteek, maar een erg groot en leuk project. Philippe: ‘Het is belangrijk om de doelgroep die je hebt te vernieuwen, te verbreden en te blijven interesseren.’

Een franchiseketen gaande houden volgens Philippe:

  • Durf als franchisenemer risico te nemen, om succes te behalen
  • Toon lef met je marketing
  • Blijf in je merk investeren, blijf vernieuwen en blijf innoveren
 
 

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in hun vak. Zo volgden we eerder Corendon en Oger. In deze serie volgen we New York Pizza CEO Philippe Vorst.