Hoe realiseer ik schaalvergroting?

Voor iedereen die zijn bedrijf wil laten groeien

New York Pizza - 03-05-2017

In onze serie Uitblinkers in Zaken ging New York Pizza-CEO Philippe Vorst in gesprek met startende ondernemers. Waar moet je aan denken als je je bedrijf flink wil laten groeien? En hoe kom je op de radar bij grote bedrijven? We geven een aantal tips.

Hardlopers zijn doodlopers

Eén ding is zeker: te snel groeien, is geen goed idee. New York Pizza maakte het zelf mee: na het eerste succes gaat de groei te snel. Maar de administratie blijkt niet op orde en fouten stapelen zich op. Ook Starbucks kan erover meepraten. In de topjaren werden duizenden nieuwe filialen geopend, zonder dat grondig onderzoek werd gedaan. Dit en de economische crisis, leidde in 2008 tot een waardedaling van 42% per aandeel.

Beter goed gejat, dan slecht bedacht

Hoe moet het dan wel? Begin klein. Zorg eerst dat de kwaliteit van je product én dienstverlening in één vestiging optimaal is. De processen moeten zo goed op orde zijn, dat je alles vlekkeloos kan kopiëren naar een tweede vestiging. 

Advies van NYP

New York Pizza-ceo Philippe Vorst hielp Eric van Cyclefix met een aantal praktische tips hoe hij het beste door kan groeien met zijn bedrijf.

 
 
 
 

Test in de tweede en eventueel derde vestiging uitvoerig of alle aannames kloppen en blijf sleutelen tot het perfect werkt.

Groeiplan als basis

Wie wil groeien doet er goed aan om voldoende tijd te investeren in het maken van een groeiplan. Maak dit plan ambitieus, maar ook realistisch is. Onhaalbare doelstellingen leiden al snel tot teleurstellingen. Neem in dit plan ook de verwachte kosten op. Met een flexibel zakelijk internetcontract kun je bijvoorbeeld maandelijks up- of downscalen.

Neem de tijd voor reflectie

Groeiplan af? Gebruik het als evaluatietool. Vraag jezelf ieder kwartaal af waarom gestelde doelen wel of niet zijn bereikt. En nog belangrijker: wat kun je hiervan leren? Richt je niet alleen op wat er misgaat, maar ook op wat goed loopt.

Samenwerken met de grote jongens

Wie graag zaken wil doen met grote, gevestigde bedrijven, heeft misschien nog wat meer geduld nodig. Zij gaan namelijk alleen in zee met bedrijven met een proven concept. Als het product goed is, kun je die bewijslast verzamelen in het werk dat je doet voor kleine bedrijven. Kortom: tijd en geduld is wat je nodig hebt!

Groeien als bedrijf?

  • Begin klein. Te snel groeien zorgt voor fouten.
  • Werk toe naar een proven concept. Bewijs dat jij heel goed bent of dat je product heel goed is.
  • Maak een ambitieus en realistisch groeiplan.
  • Gebruik groeiplan als terugkerende evaluatie.  

Zakelijk internet, groeit met je mee én nu met korting

Elke slimme zzp'er kiest ook thuis voor zakelijk internet. Zo ben je lekker flexibel, want je kunt je pakket maandelijks aanpassen. En de eerste 3 maanden krijg je nu 50% korting