Klanten werven? Het kan goedkoop

Geen groot budget voor marketing? Met deze 5 tips promoot je je bedrijf voor een prikkie

New York Pizza - 01-11-2017

Grote pr-plannen, klein budget? Met deze tips haal je als ondernemer voor weinig geld maximaal marketingresultaat.

Tip 1: benader potentiële klanten offline

Bij marketing denk je als snel aan online. Maar dat hoeft lang niet altijd. Heb je bijvoorbeeld net een restaurant geopend? Laat mensen je producten proeven. Dit kost niet veel, maar helpt wel enorm. Zorg daarbij dat de eerste indruk goed is. Je website en social media kunnen er nog zo gelikt uitzien, als de beleving offline niet goed is, komen klanten niet meer terug.

Tip 2: gratis klanten werven? Gebruik social media

De goedkoopste manier van marketing is gratis, namelijk: social media. De meest gebruikte kanalen zijn Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en YouTube.

Advies van NYP

Philippe Vorst adviseerde Hakan, eigenaar van een Turks restaurant in Venray. Hoe werft hij klanten zonder veel geld uit te geven?

 
 
 
 

Moet je al deze platformen gebruiken? Nee. Kijk waar je doelgroep actief is en blijf zichtbaar op dit platform. Lees inkomende berichten dagelijks, reageer hierop en deel regelmatig iets nieuws.

Hoe zet je social media effectief in? 6 tips van social media-expert Corinne Keijzer

Tip 3: bedenk een goede socialmediastrategie

Veel klanten beoordelen bedrijven op basis van wat ze online vinden. Weet daarom wat er online over je gezegd wordt. Bedank voor complimenten en reageer op klachten. Zorg verder dat je socialmediaprofielen in lijn zijn met de visie en het karakter van je onderneming. Denk ook na over wat je online wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld nieuwe klanten vinden, je reputatie verbeteren of ben je op zoek naar nieuwe medewerkers?

Tip 4: maak een mobielvriendelijke website

Online zijn is dus van levensbelang voor iedere ondernemer. Je moet zelf altijd en overal bereikbaar zijn, maar de website van je bedrijf is je visitekaartje. Zorg voor goed en representatief beeldmateriaal en een moderne lay-out. Mobiel geschikt is een must, zeker in combinatie met je socialmediastrategie. Want: veel mobiel verkeer. Lange teksten zijn een no-go. De klant moet in één oogopslag kunnen vinden wat hij zoekt.

Altijd en overal bereikbaar? Combineer Vodafone & Ziggo Zakelijk

Tip 5: optimaliseer je site voor Google (SEO)

Is je website op orde? Verdiep je dan eens in Search Engine Optimalisation (SEO), ofwel zoekmachineoptimalisatie. Je website moet namelijk ook gevonden kunnen worden. Tips:

  • Zet je adres op de website en neem deze op in de broncode. Zo kan Google het lezen. 
  • Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf, zo wordt je bedrijf zichtbaar op Google Maps.
  • Vul je website met goede content. Blijf wel relevant aan het onderwerp waarop je gevonden wilt worden.

Marketing duur? Niet met deze tips:

  • Begin offline. Zorg voor beleving. Laat mensen proeven, ruiken, voelen aan je product.
  • Zet social media in en maak een goede strategie. Kosteloos en kan voor een groot bereik zorgen
  • Je website is je visitekaartje. Die moet kloppen. SEO-proof en geschikt voor mobiel.

Meer lezen?