In welke sector je ook onderneemt, je bent nooit de enige. Ook MAS niet. De schoonmaakbranche is een sector bij uitstek waar de concurrentie hevig is. Dat komt vooral door Europese regelgeving, waarbij overheidsgebouwen om de paar jaar weer opnieuw aanbestedingen moeten uitschrijven. Valt er dan nog wel geld te verdienen in de schoonmaakbranche? Zeker wel. Van de € 9 miljoen omzet die het bedrijf haalt, blijft er een winstmarge van zo’n 5% over.
Er zijn genoeg manieren om de concurrenten in jouw sector te verslaan. We zetten er 5 op een rijtje:
Analyseer de markt
Als ondernemer moet je de markt waarin je opereert kennen. Dit doe je onder andere door een concurrentieanalyse te maken. Zoek uit welke bedrijven in je sector en je regio actief zijn en zet voor jezelf op een rijtje wat jij de klant te bieden hebt in vergelijking met deze bedrijven.
Het begint met kwaliteit
Kwaliteit is een belangrijke factor om de keuze van een klant juist op jou te laten vallen. Rahma el Mouden van MAS Dienstverleners heeft klanten voor zich gewonnen door de kwaliteit die ze levert. Toen ze net voor zichzelf begon, gingen klanten van haar oude werk met Rahma mee vanwege de goede ervaringen die ze hadden met haar. Het Rijksmuseum is erg blij met de betrokkenheid die Rahma toont, zo vertellen ze in de documentaire MAS in Zaken. ‘Als wij een bijzondere gelegenheid hebben, dan weet je dat 9 van de 10 keer Rahma zelf is geweest om te controleren of alles goed is’, zegt Karen Keeman, facilitair manager in Het Rijksmuseum.
Prijs je niet rijk
Prijs is ook een manier om van de concurrentie te winnen. Maar kijk uit! Goedkoop wordt vaak als duurkoop gezien. Kijk ook naar je concurrenten: zitten er vooral prijsvechters in je markt, dan is extra kwaliteit bieden wellicht een betere manier om op te vallen. Maar andersom kan natuurlijk ook.
Wees innovatief, loop voorop
Loop voorop! Wees innovatief en bedenk steeds nieuwe manieren om de klant nog beter van dienst te zijn. Zo onderscheid je je van de concurrent.
Service als middel
Van bedrijven die goede service bieden zijn gelukkig voorbeelden te over. Vooral webretailers zijn er bedreven in hoe je de gunst van de klant kunt winnen - en belangrijker: behouden. En met inhoudelijk goede service alleen ben je er nog niet. Korte lijntjes en snelle responstijden zijn voor een goede service-ervaring van groot belang. Wat doet MAS eraan om hoog te scoren op het vlak van service? Ze werken bijvoorbeeld met zelfsturende schoonmaakteams, die via Whatsapp rechtstreeks in contact staan met hun klanten.