Uitdager van de gevestigde orde

Hoe word je een disruptor in een traditionele markt?

Je daagt de gevestigde orde uit door met een totaal ander product dezelfde markt te bestormen. De digitale bank bunq is een échte disruptor. Maar hoe word je dat eigenlijk?

Als nieuwkomer de gevestigde orde in een traditionele markt uitdagen en bedreigen. Dat is een disruptor. Je schudt de markt eens flink wakker met een revolutionair verdienmodel dat alles op zijn kop zet. Apple is met zijn iPhone het beste voorbeeld: een telefoon met een touchscreen in plaats van die grote knoppen op je Nokia. Maar er zijn meer voorbeelden. WhatsApp zette de wereld van telefoonberichtjes op zijn kop, dankzij Netflix komen we niet meer in een videotheek en Airbnb zorgt ervoor dat je overal ter wereld kunt overnachten.

De conservatieve bankwereld moet anders

Ook bunq is een disruptor in een traditionele markt. Sinds de kredietcrisis weten we dat de bankensector wordt gekenmerkt door megalomane concerns die ‘too big to fail’ zijn. Midden in die crisis zag ondernemer Ali Niknam, die de markt voor domeinnaamregistraties al opgeschud had met zijn TransIP, dat de conservatieve bankwereld anders moest.

Alle banken doen min of meer hetzelfde. Ze verdienen bijvoorbeeld geld met rente op leningen, maar ook met hypotheken voor particulieren, overheden of andere banken. Het geld dat de bank uitleent, bestaat grotendeels uit spaargeld van consumenten, bedrijven of overheden. Maar banken gebruiken ons geld ook om zelf te beleggen. We betalen banken voor hun advies en we betalen een fee voor een betaalpakket of omdat ze ons betaalverkeer doen.

Het begin van disruptie: vragen stellen

Stel, je mag from scratch een bank beginnen en wegblijven van alle traditionele verdienmodellen en bancaire producten en diensten zoals we ze kennen. Hoe zou zo’n bank eruit zien? Waarom zijn alle banken hetzelfde? Waarom kan het niet slimmer? Ali Niknam ging met deze vragen aan de slag en het resultaat is bunq. ‘Ik vraag me altijd af waarom dingen zijn zoals ze zijn’, zegt Ali.

Want bunq is écht anders. Het is vooral een techbedrijf met een bankvergunning. Eigenlijk hanteren ze het Spotifymodel. Je betaalt maandelijks een vast bedrag voor een abonnement. De klant krijgt een pinpas, twee Mastercards, en meerdere rekeningen waarmee je mobiel kunt betalen. ‘Een intakegesprek, leningen, hypotheken. Dat doet een bank, maar dat doen wij allemaal niet. Wij doen één ding en dat doen we heel goed. En dat is klanten een andere ervaring geven bij alles waar geld bij komt kijken.’ 

De kansen voor het oprapen

Volgens Ali liggen er altijd kansen. Maar in tijden van crisis liggen ze voor het oprapen. De muziekindustrie worstelde met teruglopende inkomsten door illegaal downloaden, terwijl Spotify in de markt stapte met een abonnementsmodel. Eigenlijk deed bunq niet anders: vrijwel alle banken moesten gered worden door de overheid en ondertussen was Ali bezig met de toekomst van het bancaire verdienmodel.

Lange adem

Een nieuwe bank beginnen is niet eenvoudig. Je moet als nieuwkomer aan allerlei eisen voldoen van de toezichthouder. Eisen die eerder afschrikken dan aanmoedigen. Ali en zijn bunq hebben er vier jaar over gedaan om een banklicentie te krijgen. Dus een lange adem is nodig. Ook omdat klanten nog niet direct in de rij staan. Zeker als het om geld gaat, zoals bij bunq. 'Is het wel veilig? Doen ze niets raars met mijn geld?' Je zult de klanten moeten overtuigen.

Laat je ook niet ontmoedigen door iedereen in je omgeving die je afraadt om de gevestigde orde aan te vallen. Risico’s zijn volgens Ali een slechte raadgever. ‘Denken in risico’s is geen gezonde levenshouding. Laten we verandering omarmen. Daar horen risico’s bij. Maar laat de risico’s over aan ons professionals, zodat jij je geen zorgen hoeft te maken.’

Een disruptor worden? De drie tips van Ali

  • Vragen stellen. Altijd vragen stellen. Ali vroeg zich af: waarom zijn alle banken hetzelfde? Waarom kan het niet anders?
  • Kansen liggen er altijd, maar in tijden van crisis is de markt rijp voor disruptieve ideeën.
  • Lange adem is nodig. Je moet de markt en al haar stakeholders eerst overwinnen. 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, laat je inspireren door innovatieve ondernemers en blijf op de hoogte van interessante zakelijke diensten en producten.

Meer bunq

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in hun vak. We volgden ook The Next WebCorendonOgerNew York Pizza, MAS en Studio 100. In deze serie volgen we bankdisruptor Ali Niknam van bunq.