Top 5: Zó scoor je een miljoenen winst

Hoe AFAS zijn briljante cijfers realiseert

Wil je net zo succesvol worden als AFAS? Wie weet noteert jouw bedrijf binnen een aantal jaren ook een miljoenenwinst. Volg deze 5 tips van AFAS-CEO Bas van der Veldt.

Wat is het geheim achter het succes van AFAS? CEO Bas van der Veldt wijst vijf redenen aan waarom AFAS zo goed presteert.

1. Plezier in je werk

Er zijn in Nederland 800.000 mensen die kampen met stress, burn-outs of depressies. Er zijn te veel treurige bedrijven in Nederland, vindt Bas van der Veldt. ‘Te veel mensen zien werk als werk, als iets wat moet. Daar wordt je niet echt vrolijk van.’

Maar Bas heeft een remedie: ‘Als je zorgt dat je alle bullshit automatiseert, houd je het leuke van het werk over. Dat is onze missie.’ En (uiteraard) denkt hij dat de software van AFAS prima bij die remedie aansluit.

2. Zorg goed voor je mensen

Bas gelooft heilig in een goede behandeling van medewerkers. ‘Als je liefde geeft aan je medewerkers, geven zij op hun beurt weer liefde aan je klanten. Dan rollen de euro’s vanzelf achter je aan.’ De liefde van de medewerkers zit ‘m in vertrouwen. Dat betekent voldoende vertier op kantoor in de vorm van spelcomputers en voetbaltafels, zonder dat er met scheve ogen naar de klok wordt gekeken. Er is een dagelijks wisselende en gezonde catering. Bij AFAS is er op vrijdag zelfs een heuse AFAS-masseur.

3. Kijk verder dan concurrenten

‘We doen het ten opzichte van de concurrenten goed, maar daar moet je niet voortdurend naar kijken. Je moet kijken naar wat je echt wilt.’ De lat ligt bij Bas van der Veldt altijd hoog. En dan gaat het niet alleen maar om de software. ‘Als je hier binnenkomt, voel je je welkom. Het serviceniveau is heel hoog ten opzichte van andere bedrijven. Hartstikke goed, maar het kán beter.. Die mindset moet je blijven vasthouden.

4. Gedraag je alsof je klein bent

Hoe groter organisaties zijn, des te logger en bureaucratischer ze worden. Bij AFAS verafschuwen ze dat. Daarom willen ze de ‘start-up-mentaliteit’ behouden. Het Cultuurcafé, waarop cabaret-achtige wijze wordt stilgestaan bij de afgelopen maand, is daar een voorbeeld van. ‘Als de directie weer iets verzint, kan ik het in één keer delen met iedereen. Er zitten geen managers tussen die de boodschap moeten overbrengen, waardoor de boodschap weer vertroebelt. Nee, het is heel direct.’

5. Groei slimmer, niet sneller

Snijd de groei van AFAS aan en er verschijnt een lach op het gezicht van Bas van der Veldt. ‘Ik zie heel veel bedrijven die veel groter zijn dan wij, maar minder geld verdienen.’ Bas benadrukt dat kwalitatieve groei belangrijk is. Groei moet geen doel op zich zijn. ‘Omzet zonder winst zegt natuurlijk niets. Ik hoor vaak dat bedrijven meer klanten willen hebben, maar die betalen niks. Ja, klanten die niet betalen gun ik aan de concurrent.’

Wat kun jij leren van succesvolle ondernemers?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en laat je inspireren door innovatieve ondernemers.

Meer AFAS

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in hun vak. We volgden ook BunqThe Next WebCorendonOgerNew York Pizza, MAS en Studio 100. In deze serie volgen we CEO van AFAS en zelf-uitgeroepen entrepe-nerd, Bas van der Veldt.