Marketing masterclass van AFAS

Je naamsbekendheid vergroten met je naam op een voetbalshirt

Heb je een goed product, maar niemand kent je? Grote kans dat je nog geen succes hebt. Dit is wat AFAS heeft gedaan om haar naamsbekendheid te vergroten.

Wat is het geheim achter het succes van AFAS? CEO Bas van der Veldt en Directeur Marketing & Communicatie Martijn Delahaye vertellen waar AFAS haar bekendheid heeft verkregen. 

Overal je naam opplakken

Voordat Bas en Arnold het stokje overnamen van hun vaders, was AFAS nog niet zo bekend. Tijd om daar wat aan te doen. In de beginjaren betekende dit overal het logo opplakken. Zelfs Bas vroeg het zich af: ‘Waarom moet er ook op de placemats en de plantenbakken AFAS staan?!’

Het beste product of de beste dienst hebben, is niet voldoende. Men moet je ook kennen, heeft AFAS ervaren. Er komt veel meer bij kijken dan alleen de prijs als je echt onderscheid wilt maken. ‘AFAS moest bekend worden. Nog belangrijker: mensen moesten er een vertrouwd gevoel bij krijgen’, aldus Martijn Delahaye, Directeur Marketing & Communicatie.

Connectie met een emotieloos softwareproduct

En dus was sponsoring de oplossing. Met sport, muziek en theater krijgt AFAS een band met de klant én de prospect. Sponsoring heeft het softwarebedrijf op de kaart gezet: van AZ en het AFAS Circustheater tot AFAS Live. En natuurlijk het splinternieuwe Experience Center, het nieuwe kantoor dat wordt gebouwd. Waarom? Bas: ‘Als ik met jou over muziek of sport praat, dan hebben we het ergens anders over en we maken een connectie. Bij bedrijfssoftware is dat vaak wat minder.’ Van een emotieloos product naar iets waar heel veel emotie achter schuilt. Martijn: ‘We willen voorkomen dat klanten die emotie pas ervaren als ze ons inschakelen wanneer een product niet werkt.’

Een voetbalwedstrijd vanuit de dug-out bekijken

De cijfers bij AFAS spreken voor zich. Hoe je zoiets duurs als een sponsorschap terugverdient? Als klant bij AFAS kijk je de eredivisiewedstrijd vanuit de dug-out. Naast de connectie met de klant, maakt AFAS marketing inzichtelijk met een grote kaart op de afdeling. Klant tevreden, én de medewerker.

Dus: Hoe bouw je aan je naamsbekendheid?

  • Wees niet bang om in het begin overal een labeltje op te plakken
  • Ga een sponsorship aan dat aansluit bij wat je uit wilt stralen en denk slim na over hoe je dat terug kunt verdienen
  • Maak de rol en het belang van marketing in jouw organisatie bijvoorbeeld inzichtelijk door een mooie infographic die zichtbaar op kantoor hangt

Wat kun jij leren succesvolle ondernemers?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, laat je inspireren door innovatieve ondernemers en blijf op de hoogte van interessante zakelijke diensten en producten.

Meer AFAS

Tips en inspiratie voor ondernemers

Tips van succesvolle ondernemers, de nieuwste artikelen en zakelijke aanbiedingen in je inbox.

In de documentaireserie Uitblinkers in Zaken komen ondernemers aan het woord die een inspirerend verhaal hebben. Ondernemers die uitblinken in hun vak. We volgden ook BunqThe Next WebCorendonOgerNew York Pizza, MAS en Studio 100. In deze serie volgen we CEO van AFAS en zelf-uitgeroepen entrepe-nerd, Bas van der Veldt.