#hetgaatlukken - stap 9

Ziggo E-cademy

#hetgaatlukken - 2016-11-10

Ja, we zeggen het gewoon: geld maakt gelukkig. Misschien niet direct, maar het is wel héél handig. Hoe hou je als ondernemer grip op je geld? Een aantal tips.


Je hebt een onderneming waar je je hart en ziel in legt. En je wilt er ook van kunnen leven. Je rekeningen betalen, goede doelen steunen, je bedrijf uitbreiden - met geld kun je zoveel mooie dingen doen. Money makes the world go round! Het grote geldspel begint met grip op je geld, in drie eenvoudige stappen. Je tarief, je administratie en je reserve. 


1. Reken een professioneel tarief

Zet je te hoog in, dan prijs je jezelf uit de markt. Maar met onder de prijs werken, doe je niemand een plezier. En stel al helemaal niet voor om voor niets een klus te doen. Hoe bepaal je een realistisch en professioneel tarief? Bedenk om te beginnen wat je netto wilt gaan verdienen, per jaar. Tel daarbij op je belastingen, vakantiegeld, pensioenreservering, arbeidsongeschiktheidsverzekering, onkosten en bedrijfskosten, zoals de huur van je werkplek en computerkosten. Deel het bedrag door het aantal uren dat je kunt factureren. Dat is ongeveer de helft van je beschikbare uren - je bent immers tijd kwijt aan acquisitie, je administratie, cursussen, en soms zit je even tussen opdrachten in. Is het uurbedrag dat daaruit komt marktcomform?

Vraag: maar ik word niet per uur betaald!

Dat is bijvoorbeeld vaak het geval bij een lezing, het schrijven van een brochure of het maken van een ontwerp. Maak dan een schatting van het aantal uren dat je ermee bezig bent (rond dat naar boven af, want schattingen zijn vaak rooskleurig) en vermenigvuldig dat met je uurtarief. Ligt het tarief vast? Deel het honorarium dan door je uurtarief, zodat je weet hoeveel uren je eraan kunt besteden - en probeer de opdracht ook echt binnen dat aantal uren af te ronden.

Hoogleraar wetenschapscommunicatie Ionica Smeets legde in een veelgelezen column uit waarop een fatsoenlijk tarief gebaseerd is, bijvoorbeeld een lezing.

2. Je administratie is je vriend

Je beste vriend. Echt. Dit is waar het geld binnenkomt! Dus doe niet mee met het zuchten en steunen want hoe efficiënter je het aanpakt, hoe minder tijd het kost en hoe meer geld het oplevert (gemiste onkosten alleen al tellen op!). Een excel-sheet is prima. Vraag bij nieuwe opdrachtgevers voorafgaand hoe de facturering in z'n werk gaat en wat de betalingstermijn is, hou uren en onkosten bij (bonnetjes!) en verstuur je factuur meteen als de opdracht is afgerond of bij levering van het product. Loop op vrijdagmiddag standaard de administratie even door en bel er even achteraan als een betaling op zich laat wachten. Betaalt een opdrachtgever per ommegaande? Stuur een taart!

3. Reken jezelf arm (én geef jezelf een bonus)

Als betalingen op je rekeningen worden bijgeschreven kan het lijken alsof je plotseling zwemt in het geld. Hou het hoofd koel en maak er een gewoonte van om een flink deel van de betalingen (minstens een derde van het honorarium, plus alle BTW) direct na binnenkomst door te sluizen naar een aparte (spaar)rekening. Zo heb je altijd een potje voor je BTW-afdracht, je belastingen, onverwachte bedrijfskosten, om jezelf door te betalen als je op vakantie gaat én om jezelf een keer een bonus te geven als je een uitdagende klus goed hebt afgerond. Je bent tenslotte je eigen werkgever. Als iemand het verdient, ben jij het! 

Meer weten over het berekenen van je juiste tarief? Lees dan dit artikel, met de tip om de grootte van de opdracht mee te wegen, of dit stuk, dat je aanspoort om zakelijk naar je tarief te kijken.

#hetgaatlukken is een serie van 9 stappen die van jou de beste ondernemer maken. Je ontwikkelt je op persoonlijk vlak, leert jezelf beter in de markt te zetten en krijgt tips om meer winst te behalen.