#hetgaatlukken - stap 7

Ziggo E-cademy

#hetgaatlukken - 2016-11-10

Nieuwe klanten werven is nou niet bepaald het leukste klusje waar je 's morgens voor je bed uitspringt. Drie snelle tips om het eenvoudig en leuk te maken - mét resultaat!


Oké, even onder elkaar. Wij ondernemers, wij weten allemaal hoe belangrijk het is om regelmatig aan acquisitie te doen. Echt. Heel belangrijk! Maar we kennen werkelijk niemand die ’s morgens wakker wordt en handenwrijvend aan het bureau plaatsneemt om eens even fijn een lijstje nieuwe klanten te bellen. Hoe voorkom je dat je het steeds uitstelt? Drie snelle tips om het eenvoudig en leuk te maken ­ mét resultaat

1. Maak acquisitie een vaste gewoonte

Dat je iets lastig vindt, is geen reden het niet te doen. Neem elke week een paar uur de tijd om actief met je acquisitie bezig te zijn. Hou het in het begin laagdrempelig: een plan van aanpak maken en marktonderzoek doen telt ook. Het belangrijkste is dat je er een vast moment voor neemt, zodat het een onderdeel wordt van je wekelijkse routine. Dat verlaagtde drempel!

2. Pak de telefoon

Ja, bellen is eng, maar het is ook snel. Een eerste gesprek gaat meestal gewoon om informatie. Je kunt jezelf voorstellen, laten merken dat je daadwerkelijk geïnteresseerd bent in het bedrijf en aftasten of er nadere kennismaking in zit. In een gesprek, telefonisch en later persoonlijk, kun je gemakkelijk en snel achterhalen of er een samenwerking in zit. Handig om voor ogen te houden: het gaat om de klant, niet om jou. Zie jezelf niet als een verkoper, maar als een probleemoplosser. Hoe kun jij de klant helpen? Goed kunnen luisteren is een van de belangrijkste eigenschappen van succesvolle ondernemers! Heb je er wel eens aan gedacht dat je het gesprek ook leuker kan maken door tijdens dit telefoongesprek een complimenteuze-­ of een gevoelsvraag te stellen? Bekijk hier een lijst van de 5 verleidelijkste vragen, die je kunt stellen.

3. Focus niet op het doel

Pardon? Het gaat toch om het vinden van nieuwe klanten en opdrachten? Jawel. Maar of je een opdracht krijgt of niet, daar heb je geen controle over. Focus dus liever op het gedrag dat je nodig hebt om je doel te bereiken. Hou bijvoorbeeld als vaste regel dat je elke week één mogelijke nieuwe klant belt of minstens één voorstel de deur uit doet. Want als je regelmatig de tijd neemt voor acquisitie, als je het voor jezelf uitdagend maakt en probeert er zoveel mogelijk van te leren, dan wordt het niet alleen leuker, je wordt er ook steeds beter in. En dan komen die opdrachten er ook.

Marianne van de Water, van Quorum Preliminary Sales (Q­P­S), adviesbureau in sales en acquisitie, is dé expert op het gebied van ‘koud bellen' en geeft 23 beste tips.

Focus op het gedrag dat je nodig hebt om je doel te bereiken, want dát heb je onder controle, zegt ex-­American football­speler, presentator en motivatiespreker Reggie Rivers in deze inspirerende video.

#hetgaatlukken is een serie van 9 stappen die van jou de beste ondernemer maken. Je ontwikkelt je op persoonlijk vlak, leert jezelf beter in de markt te zetten en krijgt tips om meer winst te behalen.