#hetgaatlukken - stap 6

Ziggo E-cademy

#hetgaatlukken - 2016-11-10

Je wilt het beste voor je bedrijf. Je wilt je bedrijf laten groeien. Klanten aan je binden. Je naamsbekendheid vergroten. Maar om je bedrijf in de markt te zetten, moet je ook zélf uit de schaduw treden. Hoe pak je dat aan, als je podiumvrees hebt? Drie tips!


1. Wees jezelf

Ja, dat zeggen ze allemaal! Tegelijkertijd is er niets moeilijkers dan ‘gewoon’ jezelf zijn als iedereen naar je kijkt. Er is maar een manier om over podiumvrees heen te komen, en dat is door gewoon op een podium te gaan staan. Vlieguren draaien! Podiumvrees, en elke andere vorm van zenuwen ‘voor publiek’ is een lichamelijke reactie op een bedreigende situatie. Als je het uit de weg gaat, wordt het alleen maar erger, maar het omgekeerde werkt gelukkig ook: hoe vaker je op een podium staat, hoe vaker je merkt dat het níet het einde van de wereld is, hoe minder je last hebt van podiumvrees en hoe beter het lukt om te ontspannen en ‘jezelf te zijn’. Dus: doen.

2. Begin klein!

Dat wil niet zeggen dat je meteen lezingen moet gaan houden voor 500 man publiek. Geef een interview voor de schoolkrant van je neefje, stel een vraag op een symposium, of hou een praatje voor de club van ondernemers in je woonplaats. Zeg in elk geval altijd ‘ja’ op uitnodigingen om ergens te komen spreken­ en beloon jezelf na afloop. Hoe beter je erin wordt, hoe leuker het is. Als je ‘klein’ begint, ben je na een tijdje klaar voor het grotere werk.

Trillende stem, droge keel, bibberende handen? Jill Schiefelbein van Impromptu Guru legt een snelle en eenvoudige oefening uit, die zo grappig is dat we hem in elk geval een keer uit willen proberen: doe de pinguïn...

3. En dan belt de redactie van Pauw...

Wat moet je aan? Simpel: iets waar je je comfortabel in voelt. Opsmuk is niet nodig, je wilt niet dat mensen alleen maar naar je bungelende oorbellen zitten te kijken. Je expertise, daar gaat het om. En ongeacht wat de twitterende sneuneuzen thuis ervan vinden: gevraagd worden voor je expertise is geweldig. Je leert bovendien interessante mensen kennen, het is goed voor je naamsbekendheid en je krijgt er zelfvertrouwen van. Wij kijken ook, en we juichen je toe. Succes!

Rachel Franse, redacteur van Pauw en Jinek, sprak bij 7 Ditches onder meer over haar boek 'De slag om de gast' over de strijd om goede gasten aan tafel te krijgen. Haar tip: laat je niet afleiden door kritiek.

#hetgaatlukken is een serie van 9 stappen die van jou de beste ondernemer maken. Je ontwikkelt je op persoonlijk vlak, leert jezelf beter in de markt te zetten en krijgt tips om meer winst te behalen.