#hetgaatlukken - stap 5

Ziggo E-cademy

#hetgaatlukken - 2016-11-10

Hoera voor Facebook! Leve Twitter! Hup LinkedIn, YouTube, Instagram en Pinterest! Dat is pas écht gemakkelijk en goedkoop reclame maken. Maar waar haal je de tijd vandaan?

Als ondernemer heb je vaak helemaal geen tijd om de hele dag je statussen te updaten. Hieronder drie tips hoe je handig en efficiënt gebruik maakt van socialmedia.


Tip 1: weet waar je aan begint

Het lijkt een open deur, maar je zult de ondernemers de kost moeten geven die allerlei accounts aanmaken omdat ze denken dat het ‘moet’ en vervolgens de boel laten versloffen als ze ontdekken dat ze het eenvoudig weg niet leuk vinden. Vuistregel: beter geen account dan een slapend account! Als je het wél leuk vindt, is er nog een valkuil: socialemedia kosten tijd. Het is heerlijk om op Facebook te kijken hoeveel mensen je status geliked hebben, maar het is funest voor je focus. Kies dus een medium waar je wat mee hebt. Dol op Facebook? Gebruik Facebook. Alleen zakelijk geïnteresseerd? LinkedIn is je ding. Is je product of dienst visueel? Deel trends op Pinterest.

Heb je eigenlijk helemaal niks met socialmedia, maak dan een heldere bedrijfs­website, druk klanten op het hart je te bellen als ze je iets willen en zet je bedrijf op een andere manier in de markt. Bijvoorbeeld door meer te doen aan acquisitie. 

Tip 2: maak er een feestje van

Begin altijd met één medium en zorg dat je daar echt aanwezig bent. Dat gaat het gemakkelijkst en snelst als je dingen deelt die je tóch al interesseren. Voor een hovenier het begin van de lente, een mooi nieuw project, of weetjes over bijzondere planten. Voor de uitgever nieuws over boeken en schrijvers, of verwijzingen naar essays over het boekenvak. Zorg voor een mix van inhoudelijke informatie en persoonlijke betrokkenheid bij je vakgebied én bij je klanten. Deel het als je ergens blij mee bent. Bedank je klanten, zet opdrachtgevers in het zonnetje. Hou het positief en maak het leuk.

Wil je meer weten over hoe je jezelf presenteert? Extreme Customer Centricity Evangelist Rik Vera legt hier uit wat de belangrijkste do’s en don’ts zijn voor bedrijven op social media.

Tip 3: neem klachten altijd serieus

Het gebruik van social media kan een geweldige manier zijn om je naamsbekendheid te vergroten, maar er zit ook een risico aan. Een ontevreden klant heeft namelijk óók meteen een groot publiek. En dan? Ga er altijd serieus op in. Probeer het goed te maken, de klager tevreden te stellen, opheldering te geven. Geef net zoals bijvoorbeeld Corendon fouten toe (die maken we allemaal) en probeer ze oprecht op te lossen. Dan werkt het in je voordeel!

Wil je je verder verdiepen in social media en het formuleren van je bijbehorende strategie? Download dan meteen de gratis themapocket social media.

#hetgaatlukken is een serie van 9 stappen die van jou de beste ondernemer maken. Je ontwikkelt je op persoonlijk vlak, leert jezelf beter in de markt te zetten en krijgt tips om meer winst te behalen.