#hetgaatlukken - stap 4

Ziggo E-cademy

#hetgaatlukken - 2016-11-10

Natuurlijk weet je zelf dat je kwaliteit levert, maar hoe overtuig je de rest van de wereld hiervan? De komende drie stappen gaan we dieper in hoe jij jezelf beter in de markt zet.


1. Wat is je kern?

Dit gaat echt over onderliggende drijfveren. Dit gaat niet over geld verdienen of winst maken. Wil je mensen verbinden? Kennis verspreiden? De wereld verbeteren? Mensen aan het lachen maken? Waar droomde je van als kind? Wat is je passie, waarom doe je wat je doet, wat zijn de momenten waarin je gelukkig bent en wat is je droom voor je onderneming? Of kunnen frustraties voor jou ook een drijfveer zijn? Het zijn geen gemakkelijke vragen, en er kan echt wat soul searching aan te pas komen voordat je je diepste drijfveren onder woorden kunt brengen. Maar als het je eenmaal is gelukt, heb je goud in handen. Het is niet alleen wat jou zelf inspireert, maar ook iets waarmee je anderen kunt inspireren. Het is de rots waarop je je bedrijf kunt bouwen.

2. Wat is je boodschap?

Vraag twee: hoe ga je die kern in woorden communiceren? Tony Crabbe haalt in zijn boek ‘Nooit meer te druk’ het voorbeeld aan van een ondernemer die tijdens een lezing steeds een paar keer hetzelfde zinnetje laat vallen: ‘Ik maakte wat ingewikkeld was, eenvoudig’. Aan het eind van de lezing hadden de toehoorders juist dát onthouden. Dus: wat is in éénzin wat je wilt dat mensen onthouden van jou en je onderneming? Dit gaat niet zozeer over je product, maar over het gevoel dat je uit wilt stralen. Bijvoorbeeld ‘Alles voor een glimlach’ (Coolblue). Of ‘Think different’ (Apple). Wil jij meer weten over de basiselementen van een goede boodschap? En nog meer inspirerende praktijkvoorbeelden zien? Bekijk dan dit artikel.

3. Wat is jouw strategie?

De meeste ondernemers richten zich op ‘alles voor iedereen’. Daarmee hou je de tent draaiende, maar als je verder wilt komen, is het handig meer te focussen. Waarmee onderscheid jij je van de rest? Concurreren op prijs is lastig, want je hebt altijd kans dat een concurrent daar weer onder duikt. Richt je je op een specifieke groep klanten? Richt je je op de kwaliteit van je product? Of op een nichemarkt? Als je heel duidelijk weet waar je voor staat en wat je boodschap is, wordt het tijd voor de volgende stap: je bedrijf profileren.

Bedrijfspsycholoog Tony Crabbe schreef ‘Nooit meer te druk’, over hoe we kunnen floreren in een wereld waarin we overweldigd worden door mogelijkheden. De kern van zijn antwoord: focus! In deze TED­talk legt hij uit hoe je dat doet. Klanten verwachten steeds meer. De consument is over vier jaar verwender dan dat hij nu is, denkt marketingprofessor Steven van Belleghem. Hoe ziet de consument van 2020 eruit?

#hetgaatlukken is een serie van 9 stappen die van jou de beste ondernemer maken. Je ontwikkelt je op persoonlijk vlak, leert jezelf beter in de markt te zetten en krijgt tips om meer winst te behalen.