Koopgekte en massahysterie

Wat is er met Black Friday aan de hand?

Grote posters met actiekortingen bedelven de New Yorkse winkelstraten. Je kunt er niet omheen; Black Friday is overal. Maar waar zijn de lange rijen? En de massahysterie?

Ondernemers Peter, Erik en Jennique staan om 6u ’s ochtends op om het geheim van de megasale te ontdekken. Laat maar komen die gekte! Maar... er is helemaal geen gekte. Geen vechtende klanten voor de deur. Wat is hier aan de hand? De massahysterie die de ondernemers dachten mee te gaan maken heeft zich ook in New York verplaatst naar online.

Van offline naar online

Peter, Erik en Jennique spreken verschillende New Yorkers over het gebrek aan hysterie. Een winkelmanager op 5th Avenue legt uit: “Mensen willen niet meer in de rij staan, maar winkelen liever online. Wanneer het hen uitkomt. Die echte gekte zie je vooral nog in de buitenwijken en in kleinere dorpen en steden.” De tijden zijn veranderd. Mensen staan niet meer massaal in de rij. Webshops nemen het over. Maar toch verdwijnt de drukte op straat niet helemaal.

Ontdekt over Black Friday

Black Week
De kortingsacties beginnen vaak eerder. Winkeliers spelen dagen van tevoren al in op de koopjesgekte. Hierdoor is de korting op de dag zelf niet meer bijzonder. En valt de hysterie enorm mee in de grote steden.

Webshops
Online winkelen is makkelijker voor klanten. Je kunt waar en wanneer je wilt shoppen op je laptop of mobiel. Dan ga je niet in de kou in de rij staan.

Marketing
Zonder opzichtige kortingsposter tel je niet mee in New York. Banners en posters (ont)sieren de gevels van winkels. Iedere winkel trekt zo de aandacht van het winkelend publiek.

Next stop: op bezoek bij topondernemers

Morgen delen Peter, Erik en Jennique wat ze leerden van gesprekken met topondernemers in New York over het fenomeen Black Friday, Cyber Monday en de ontwikkelingen rondom online shoppen.

Eerdere avonturen