Opvallen op Black Friday?

Tips van succesvolle Nederlandse ondernemers in New York

Black Friday heeft zich in New York ontwikkeld van 1 naar 4 dagen megasales. Het ‘Black Friday weekend’. Cyber Monday is al bijna net zo’n begrip als Black Friday zelf. Maar hoe zorg je als ondernemer nu dat je opvalt op dit sales-slagveld?

Peter, Erik en Jennique bezochten Berttine Schipper, general manager van Boska, en Jouke Vuurmans, partner en executive director bij MediaMonks. 

Volop kansen in Nederland

Jouke Vuurmans, heeft het fenomeen Black Friday van dichtbij zien veranderen. “Vroeger gingen mensen speciaal op de vrijdag na Thanksgiving naar de winkel. Toen was daar ineens Cyber Monday. Nu is het vier dagen koopgekte. Black Friday is niet meer bijzonder. Iedereen heeft sale. Ook online. En niet meer op 1 dag.” In Nederland ligt de markt open. Hier liggen volgens hem volop kansen.

Zorg dat je online naamsbekendheid opdoet. Wij deden dat met behulp van een filmpje van één van onze producten. Deze video ging viral en zorgde ervoor dat het specifieke product helemaal was uitverkocht.

Viral video
Bertine van Boska, een succesvolle onderneming uit Nederland, gespecialiseerd in (hoe kan het ook anders) kaasgereedschap: “Ook wij merken een verschuiving naar online. Offline shoppen neemt enorm af. Voor retailers is het belangrijk om de eerste te zijn.” Haar ultieme tip voor succes: “Zorg dat je online naamsbekendheid opdoet. Wij deden dat met behulp van een filmpje van één van onze producten. Deze video ging viral en zorgde ervoor dat het specifieke product helemaal was uitverkocht.”

Tips van executive director MediaMonks

Gooi je kont tegen de krib
“In Nederland begint Black Friday nu pas echt een ding te worden. Het was dit jaar denk ik al groter dan ooit tevoren. Hier kent iedereen het al. Het verkoopt zichzelf. Wil je opvallen met Black Friday? Gooi je kont tegen de krib. Wees creatief. Denk verder dan de sale. Bedenk er een concept omheen.”

Stem je acties af op de piekmomenten
“Black Friday duurt langer dan 1 dag. Met Cyber Monday erbij heb je vier dagen koopjes. Dus je hoeft niet meer op 1 moment in te zitten. Realiseer je ook altijd dat het slechts de kick-off is van het feestdagenseizoen. Dit loopt door tot kerst. Hier kun je goed op inspelen. Maak een kalender. Kijk waar de pieken zitten en hoe je jouw acties hierop kunt afstemmen.” 

Wees onderscheidend, maar schreeuw niet
“Het is misschien een open deur, maar wees onderscheidend! Qua design of product: zorg dat je opvalt. Maar wel zonder te schreeuwerig te zijn.”

Wees daar waar je klanten zijn (online dus)
Moet ik als ondernemer per se online zitten met mijn Black Friday sales? “Jazeker. Dat is waar de consument is. Alles gebeurt online, dus de zichtbaarheid daar is belangrijk. En ook binnen online zien we al verschuivingen. De mobiele website wordt steeds belangrijker. Zorg dus ook voor een sterke mobiele website, zodat klanten, waar ze ook zijn, je producten kunnen vinden.”

Investeer in slimme, persoonlijke marketing
“Investeer in goede en slimme marketing, zoals banners, nieuwsbrieven en e-mailmarketing. Begin op tijd en maak het persoonlijk en onderscheidend! Zo onthouden klanten je sneller.”

Meer Black Friday